جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۰
۳
یک پیشنهاد به دولت در راستای "اقتصاد مقاومتی"؛

پیش فروش ریالی نفت و لزوم راه اندازی بورس نفت

سه شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۶:۲۷
کد مطلب: 235543
پیش فروش ریالی درصدی از صادرات نفتِ ماه های آینده، راهکار مفیدی برای جلوگیری از این مشکل است. دولت می تواند بخشی از صادرات نفت کشور در ماه های آینده را با تضمین حداقل سودی معادل سود اوراق مشارکت پیش فروش کند.
پیش فروش ریالی نفت و لزوم راه اندازی بورس نفت
جهان نيوز - بهنام ملکوتی:
وابستگی بودجه کشور به میزان صادرات نفت و قیمت آن باعث شده در شرایطی که قیمت نفت در دنیا کاهش یافته است، احتمال کسری بودجه دولت نگرانی هایی را به وجود بیاورد. چند هفته پیش قیمت نفت در حالی به کمترین میزان خود از ابتدای سال 2011، یعنی 90 دلار رسید که بودجه امسال کشور با فرض نفت 85 دلاری مصوب شده است. همزمان احتمال کاهش تولید و صادرات ایران به دلیل تحریمهای نفتی گمانه زنی ها درباره کسری بودجه دولت را تقویت می کند.

پیش فروش ریالی درصدی از صادرات نفتِ ماه های آینده، راهکار مفیدی برای جلوگیری از این مشکل است. دولت می تواند بخشی از صادرات نفت کشور در ماه های آینده را با تضمین حداقل سودی معادل سود اوراق مشارکت پیش فروش کند. مزایای این اقدام عبارتند از:

* به این ترتیب دولت می تواند برای مدت زمان مشخصی خطر کسری بودجه را با تأمین ریال از طریق پیش فروش نفت به تعویق بیاندازد.

پیش فروش نفت این فرصت را برای دولت و شرکت ملی نفت فراهم می کند که کاهش صادرات نفت را با اتخاذ روشهایی مناسب مانند بازاریابی جدید و راه اندازی بورس نفت جبران کنند.

* با این کار همچنین، بخشی از نقدینگی جامعه جمع آوری می شود و این می تواند به کاهش تورم کمک کند.

از طرفی معمولاً در فصل زمستان با افزایش تقاضای نفت قیمت آنافزایش می یابد. بنابراین دولت کافی است بتواند کاهش احتمالی صادرات و قیمت نفت را به مدت 6 ماه مدیریت کند. بنابراین ضروری است پیش فروش نفت برای این دوره 6 ماهه انجام شود.

اما اجرای این راهکار لازمه ای دارد و آن بورس نفت است. چرا که اگر پیش فروش نفت تنها از طریق عرضه اوراق پیش فروش و با در نظر گرفتن امکان فروش قبل از سررسید انجام شود، تفاوت چندانی با اوراق مشارکت نخواهد داشت.

وجود بورس نفت باعث می شود، هر یک از خریداران اوراق نفتی در صورت نیاز به فروش آنها، این اوراق را در بورس عرضه کنند و خریداران دیگری اقدام به خرید آنها نمایند.

به این ترتیب سرمایه جمع آوری شده از جامعه از دست دولت خارج نخواهد شد. همچنین این سازوکار به دلیل کارمزدهای معاملات بورس، درآمدهای جدیدی را برای دولت ایجاد می کند.

بنابراین پیش فروش نفت راهکار مناسبی برای عبور از مشکل کاهش قیمت نفت و کاهش صادرات است که لازمه آن راه اندازی بورس نفت می باشد. بورسی که علاوه بر معاملات فیزیکی که باعث بیشینه شدن قیمت نفت صادراتی و فروش نفت کشور می شود، امکان معامله کاغذی نیز در آن وجود داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بورس نفت 1ساله که توسط معاون اول رئیس جمهور در جزیره کیش راه اندزی شده ولی تا حالا یک معامله واقعی هم تو این بورس انجام نشده و مسئولینی که این همه هزینه برای راه اندازی و افتتاح اینجور پروژه ها رو می کنند باید برنامه ریزی برای ادامه کار و رفع مشکلات هم داشته باشند .
United States
نفت که اب شیرین نیست که مردم بفروشند وبخورند هرچیزی حساب وکتابی دارد.نفت به شرکت خارجی فروخته شود تا با ارز وارده مواد اولیه خریداری شود.با وضع فعلی چنان چیزی تقریبا ناممکن است
احسنت. اگر فرض افزایش قیمت در زمستان درست باشد که به نظر من هم درست است، کسی که نفت را در حال حاضر در بورس بخرد سود 6 ماه دیگر خود را تضمین کرده و در این حالت با پیش فروش نفت در بورس هم می تواند نقدینگی جامعه را جمع کند و هم می تواند سود مردم را تامین کند. به علاوه فروش نفت در بورس سازوکار غیر شفاف کنونی را به همراه تحریم ها حذف خواهد کرد. به نظر من هم راه کار اصلی مقابله با تحریم های نفتی همین است.