جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۰

کلمه: اصلاح‌طلبان قدرت‌طلب هستند

دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۵:۴۲
کد مطلب: 235313
تمايل اصلاح طلبان براي دور زدن تاكتيك شكست خورده تحريم انتخابات، اعتراض گروهك موسوم به شوراي هماهنگي سبز را برانگيخت.
به گزارش جهان به نقل از کیهان، ارگان اين شورا در واكنش به تقلاي اصلاح طلبان نوشت: طي چند ماه گذشته و با رويكرد تجديدنظرطلبانه اي كه بخشي از نيروهاي منتسب يا مدعي اصلاح طلبي اتخاذ كرده اند، مسئله ضرورت برخورد فعالانه نيروهاي اصلاح طلب در جهت يافتن برون رفتي از بن بست سياسي كه كشور با آن مواجه است به طور مكرر و با ادبيات گوناگون مطرح شده است. در همين راستا، موضع جنبش سبز در عدم شركت در انتخابات مجلس، مورد نقد قرار گرفته و از اين گونه كنش هاي جمعي، به عنوان «انفعال سياسي» ياد مي شود. در پس اين تحليل، انگيزه هاي گوناگوني قابل شناسايي است. توجيه شركت در آن انتخابات توسط برخي از چهره ها، از حاشيه درآمدن افراد و حلقه هايي از اصلاح طلبان كه پس از حوادث سال 88 گزينه حاشيه نشيني و انتظار براي فرصتي بهتر را انتخاب كردند.

كلمه مي افزايد: مغالطه بزرگي كه توسط اين جريان تجديدنظرطلب تكرار مي شود، اتصاف مقاومت مدني منفي به انفعال است. از اين ديدگاه، كنش هاي مدني جمعي مانند عدم شركت در انتخابات به نشانه انتقاد به آزاد نبودن آن انفعالي و بي ثمر است.

كلمه با متهم كردن اصلاح طلبان به قدرت طلبي نوشت: شايد ريشه اين تفسير غلط از مقاومت مدني منفي به انفعال سياسي را بتوان در ذهنيت حاكم بر اكثريت اصلاح طلبان تجديدنظرطلب جستجو كرد كه ناشي از بيگانگي آنان با چگونگي كاركرد جنبش هاي مدني است. همين عدم شناخت نسبت به ماهيت جنبش هاي اجتماعي جديد باعث شد كه در فرصت طلايي سال هاي دولت اصلاحات، اصلاح طلبان به قدرت رسيده، به بازي در چارچوب قدرت رسمي سرگرم شوند و به تدريج و شايد ناخودآگاه، حفظ خود در قدرت را بر پيگيري مطالبات ترجيح دهند. پيگيري مجدانه پروژه بازگشت به زمين بازي سياست رسمي توسط اصلاح طلبان تجديدنظرطلب، تجلي دوباره ناآگاهي شان است. اين دسته از اصلاح طلبان، تمامي هويت خود را تنها و تنها در حضور در قدرت رسمي تعريف مي كنند و از بازتعريف خود در قامت كنشگران يك جنبش اجتماعي ناتوان يا گريزان اند. از همين روست كه با تمسك به برخي تئوري هاي جامعه شناختي منسوخ،بركشيدن شخصيت هاي سياسي در رسانه هاي خود، واقعگرا خواندن خود و خيال پرداز شمردن كنشگران جنبش سبز، دادن علامت به اقتدارگرايان و در انتظار علامت آنان نشستن، درصدد بازسازي فضاي پيش از سال 88 هستند.

كلمه نوشت: واقعيت اما اين است كه پس از انتخابات پرتخلف و تقلب سال 88، جامعه وارد مرحله جديدي شده و تلاش براي بازگرداندن وضعيت به شرايط پيش از انتخابات را اگر نه ناممكن، با دشواري هاي فراواني مواجه كرده است. روند اعتمادسازي از صندوق راي شروع نمي شود، بلكه به آن ختم مي شود. آزادي سران جنبش سبز و زندانيان سياسي گام هايي است كه بايد پيش از آن برداشته شود.

يادآور مي شود برخي اصلاح طلبان پيش از انتخابات مجلس آزادي عناصر بازداشتي را شرط بازگشت خود به عرصه سياست و انتخابات اعلام كرده بودند اما پس از بي اعتنايي نظام، همان ها مدعي شدندكه قائل به چنين شرطي براي بازگشت به عرصه سياست نيستند. همين امر اعتراض عناصر متواري و خارج نشين را باعث شده است. آنها البته به درستي از سران جبهه اصلاحات كه در فتنه و آشوب سه سال پيش نقش داشتند مي پرسند در صورت بازگشت به عرصه انتخابات، ادعاي تقلب در انتخابات چه مي شود؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *