سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۰
باقری:

المپیکی‌ها از مریخ نیامده‌اند

باید مراقب ویروس‌ها باشیم!
يکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۵۸
کد مطلب: 235222
به گزارش جهان به نقل از فارس، تیم ملی وزنه برداری در فاصله 10 روز مانده به رقابت‌های المپیک 2012 لندن خود را برای حضور موفق در این رقابت‌ها آماده می‌کند. البته پولادمردان امروز شرایطی دارند که از آنها به عنوان پرامیدترین تیم اعزامی به المپیک لندن نام برده می‌شود و بدون شک این انتظارات در سایه تلاش‌های کادرفنی و در رأس آنها کوروش باقری ایجاد شده است. به همین بهانه با وی گفت و گویی را انجام دادیم که در زیر می‌آید:

فارس: شرایط تیم ملی پس از اعلام استارت لیست چطور است؟

استارت لیست نمی‌تواند ملاک باشد و از نظر من گمراه کننده است و خیلی نباید دلخوش به آن باشیم. از طرفی هم خوب است چراکه ملی‌پوشان با دیدن آن روحیه می‌گیرند. استارت لیست نتیجه بازی روی کاغذ اما فریبنده است و خیلی نمی‌توان روی آن حساب باز کرد. با این حال باعث خوشحالی است که از 6 نفر از وزنه برداران اعزامی، 5 نفر آنها در بین 3 نفر اول اوزان خود قرار دارند و این موضوع برای کری خواندن خوب است اما باز هم تأکید می‌کنم که خیلی اعتقادی به این لیستی که اعلام شده است ندارم چراکه وزنه برداران روس و چینی که از رقبای اصلی ما هستند، هیچکدام در رده‌بندی در جایگاه اصلی خود قرار ندارند.

فارس: یعنی رکوردهای آنها با استارت لیست اعلام شده تفادت دارد.

همین طور است و این نشان می دهد که قرار است در مسابقات اتفاق دیگری رخ دهد. البته سربسته می‌گویم که این موضوع خیلی هم بدون برنامه نبوده و با تفکر این کار انجام شده است.

فارس: با این تفاسیر به نظر می‌رسد که برای وزنه برداران ایرانی، رکوردهای واقعی آنها اعلام شد.

شاید خیلی‌ها واقعی بود و برخی دیگر کمتر بود. به نظرم در فوق سنگین و 105 کیلوگرم انتظارم بیشتر است.

فارس: تنها 10 روز به المپیک باقی مانده و شاید بتوان ارزیابی دقیق‌تری روی برنامه‌ها و نتایجی که کسب خواهد شد، انجام داد. به موضوع رکوردشکنی در المپیک فکر می‌کنید؟

به هیچ وجه دنبال رکوردشکنی نیستیم مگر اینکه در روز مسابقات، شرایطش ایجاد شود. کاملا واضح و روشن می‌گویم که رکوردشکنی در اولویت ما نیست و برنامه اصلی و اولویت کسب مدال است. با این حال وزنه بردارانی را داریم که شرایط رکوردشکنی را دارند.

فارس: منظورتان را دقیق‌تر می‌گویید؟

کیانوش رستمی  و بهداد سلیمی این شرایط را دارند. البته سهراب مرادی پس از بستری شدنش در بیارستان از شرایط آرمانی فاصله گرفت اما در این روزهای اخیر  خیلی بهتر شده است. اما اعتقاد قلبی دارم که تمام ملی پوشان ما بدون شعار و اغراق شانس کسب مدال المپیک را دارند. یک موضوع دیگر هم در این مورد وجود دارد که شاید خیلی تا به حال آن را کسی درک نکرده باشد.

فارس: چه موضوعی؟

اینکه فاصله بین مدال طلا و پنجم شدن در المپیک خیلی زیاد نیست و تفاوت فقط می تواند انداختن یک وزنه باشد. به طور مثال در المپیک سیدنی نتیجه‌ای که به اسم من ثبت شد، عنوان چهارمی بود و این درحالی است که هنوز رکورددار یکضرب المپیک در دسته 94 کیلوگرم هستم. این رکورد به چه درد من می خورد؟ اگر می‌توانستم روی وزنه 220 کیلویی را که 2 بار برای مهار آن فرصت داشتم، موفق عمل می کردم به جای عنوان چهارمی، به مدال طلا می‌رسیدم. یعنی تا این حد فاصله نزدیک است.

فارس: کمی در خصوص آن روزها صحبت ‌کنید.

داستان من با سایرین تفاوت داشت و به واقع آن روزها با کادرفنی وقت مشکل داشتم. نمی‌گویم مقصر فقط دیگران بودند و شاید من هم به دلیل سن و سال کمم اشتباهاتی را داشتم اما واقعا "کوروش باقری" همین که رکورد یکضرب المپیک را زد، امروز به عنوان یک مربی می فهمم که خوب کار کرده است. به هر حال ما سعی کردیم امروز آن مشکلات نباشد و خداراشکر موفق هم بودیم. مثل برخی دوستان فقط به دو نفر انگیزه ندادیم و سایرین را رها کنیم. همین تجربیات باعث شده تا امروز هیچ فرقی بین 6 وزنه بردار اعزامی قائل نشویم و اگر مشکلی است دیگر به خود ورزشکار ربط دارد. در غیر این صورت من تمام نکات را برای موفقیت به آنها گوشزد کرده‌ام.

فارس: به امروز بازگردیم. فشار تمرینات در چه سطحی است؟

خیلی پایین آمده است. البته هنوز هفته‌ای یک روز تمرینات پرفشار را دنبال می‌کنیم اما فشار کلی تمرینات پایین آمده است.

فارس: مصدوم نداریم؟

مصدومیت جزئیی وجود دارد اما مشکل خاصی نیست و ملی‌پوشان کارشان را انجام می‌دهند.

فارس: در فاصله ای که باقی مانده چه برنامه‌هایی دارید؟

این زمان برای ما خیلی مهم است و ملی‌پوشان حتی در مراقبت از بدن‌هایشان برای ویروسی نشدن باید دقت بیشتری باشند.

فارس: حتی مشکلات مربوط به دوپینگ؟

در این خصوص مشکلی نداریم و این پروسه را با موفقیت پشت سر گذاشته‌ایم. البته این موضوع موفقیت عظیمی برای وزنه برداری است و وقتی انتظارات زیاد می‌شود این مسائل دیگر به چشم نمی‌آید.

فارس: از نگاه مسئولان ورزش وزنه برداری پرامیدترین رشته ورزشی کاروان ایران است.

اگر واقعا این طور است خوشحال هستم.

فارس: این موضوع محقق می‌شود؟

پتانسیل این اتفاق را داریم. در تاریخ 64 ساله‌ای که در المپیک حضور داشته‌ایم تنها 4 مدال طلا برای وزنه برداری ایران به ثبت رسیده است و آن هم توسط 3 نفر. در سیدنی هم کسی فکر نمی‌کرد که یک مدال طلای محمد نصیری تبدیل به 2 مدال طلا شود. اکنون هم روی احساسات حرف نمی‌زنم و باز هم می‌گویم اگر روز ملی پوشان ما باشد و اتفاق خاصی رخ ندهد تمام بچه‌ها با مدال به ایران باز خواهند گشت. معتقدم که به برخی جهات باید المپیک را بزرگ نشان داد و از برخی جهات کوچک. کسانی که به المپیک آمده اند از مریخ نیامده‌اند و حتی خیلی‌هایشان مانند ما تمرین نکردند. تمریناتی که ما پشت سر گذاشتیم به حدی سخت و سنگین بوده است که تمام بچه‌های ما شانس کسب مدال را دارند و این نتیجه تلاش فدراسیون وزنه برداری است و بنده هم به عنوان گوشه ای از پازل این موفقیت می توانم حضور داشته باشم اما به نظر من این موفقیت‌ها خواست خدا بوده است. با این حال یک تیم خیلی خوب باعث به وجود آمدن این موفقیت‌ها شده است. از رضازاده به عنوان رئیس فدراسیون گرفته تا کادرفنی و سایرین.

فارس: پس از المپیک برای پشتوانه سازی جوانان بیشتری به تیم ملی اضافه می شوند؟

قطعا اگر عمری باشد و بنده هم باشم نفرات جدیدی به تیم ملی اضافه خواهند شد.

فارس: در رأس کادرفنی تیم ملی می‌مانید؟

اگر این سعادت نصیبم شود دوست دارم بمانم.

فارس: محمد بنا، سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی گفته بود پس از المپیک می رود و دیگر هیچکس او را پیدا نمی کند.

ایشان نظرش را گفته است اما من اعتقاد دارم اگر شرایط کار به همین نحو باشد و این صمیمت و هماهنگی خوبی که بین فدراسیون و بنده به عنوان مسئول کادرفنی وجود دارد، همچنان ادامه باشد قطعا می مانم. این دیگر بستگی به رضازاده دارد اگر صلاح بداند و ببیند که به دردش می خورم در خدمتش هستم اگر هم نه که مشکل خاصی وجود ندارد. بنا هم به عنوان یک مربی نکات مثبت فوق العاده‌ای دارد که می تواند به کار هر مربی بیاید.

فارس: در خصوص برگزاری تمرینات پشت درهای بسته توضیح می‌دهید؟

تصمیمی است که حسین رضازاده گرفته است و در این زمینه دخالتی ندارم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *