چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰

وزارت ارشاد تسليم حوزه هنري شد

دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۰۶
کد مطلب: 231648
سرانجام وزارت ارشاد تصميم گرفت در مقابل مقاومت‌هاي حوزه هنري درباره‌ي عدم اكران برخي فيلم‌ها در سينماهايش كوتاه بيايد تا مشكل نمايش فيلم‌ها در برخي از سينماهاي تاثيرگذار برطرف شود
به گزارش جهان به نقل از ايسنا، در حاليكه چالش سه ماه اخير ميان حوزه هنري و وزارت ارشاد درباره‌ي اكران باعث شده بود كه شوراي صنفي نمايش طي دو، سه هفته اخير تصميم بگيرد كه حواله اكران به سينماهاي حوزه هنري ندهد اما سرانجام به دستور وزير ارشاد قرار شد، حواله‌ي اكران را به سينماهاي حوزه هنري بدهد. واكنش شوراي صنفي نمايش در پي آن بود كه حوزه هنري اعلام كرده بود از نمايش برخي از فيلم‌هايي كه پروانه نمايش خود را از وزارت ارشاد دريافت كرده‌اند، خودداري مي‌كند. در نوروز گذشته هم دو فيلم به‌نمايش درآمده را از اكران سينماهاي خود خارج كرد.
 
حال دادن حواله به سينماهاي حوزه هنري در حالي اتفاق مي‌افتد كه روز گذشته محسن مومني ـ رييس حوزه هنري ـ در اظهار نظر شديدالحني درباره‌ي سينما سخن گفت و همچنان بر موضع حوزه هنري بر عدم اكران برخي فيلم‌ها دفاع كرد و گفت: «آیا نمایش ندادن فیلم‌های مفسده‌انگیز كه مورد اعتراض علمای دین و مجتهدان نماینده ولی فقیه در بلاد است، بی‌قانونی است؟ ما آماده‌ایم تاوان این قانون‌شكنی را بدهیم.»
 
اما امروز حبيب كاوش اعلام كرد: به دستور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از امروز برابر آئين نامه، ارائه خدماتمان را به سينماي حوزه هنري آغاز مي‌كنيم.
 
سخنگوي شوراي صنفي نمايش در گفت‌وگو با خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي طي مذاكراتي كه داشته‌اند از ما خواستند به خاطر حفظ مصالح سينما،‌ حواله اكران را براي سينماهاي حوزه هنري صادر كنيم.
 
وي درباره سخنان روز گذشته رئيس حوزه هنري تصريح كرد: شوراي صنفي نمايش معتقد است، به‌خاطر حفظ آرامش بر سينما و توصيه آقاي وزير كه به خاطر مصالح سينما خواستند خدماتمان را به سينماهاي حوزه داشته باشيم، فقط سكوت مي‌كنيم.
 
جواد شمقدري نيز در جديدترين اظهارنظرش گفته است: «مسائل اكران و رفتارهاي غير قانوني حوزه هنري با بزرگ منشي و بردباري آقاي دكتر حسيني فيصله مي‌يابد.»
 
به گزارش روابط عمومي معاونت سينمايي، رييس سازمان سينمايي خاطرنشان كرد: «به هر حال شرايط سازمان سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به مانند مادر واقعي كودكي است كه در مقابل مادر دروغين، حاضر است از سهم خود بگذرد تا مباد اين كودك از وسط دو نيمه شود.»
 
وي تاكيد كرد: «بقاي سينماي ايران و حفظ آرامش در فضاي اكران براي ما امر مهمي است، اگر چه بعضي اهدافشان در بحران و ايجاد نگراني‌ها تحقق مي‌يابد و بدشان نمي آيد همچنان جو سنگين دلهره و التهاب ادامه پيدا كند.»
 
شمقدری در بخش ديگري از سخنانش تصريح كرد: « امروز ما ناچاريم بديهي‌ترين امور را توضيح دهيم و در مقابل برخي سفسطه‌ها و مغالطه‌ها روشنگري كنيم. گفته مي‌شود ما قانوني را قبول داريم اما آئين نامه‌ها برايمان مهم نيست. چون توسط چند نفر كمتر از خودمان نوشته شده است، كه در باب اين سخن دو نكته وجود دارد؛ يكي اينكه اساساً هر قانوني ناظر به كليات يك موضوع و اجراي آن است و نگاه كلان را مطرح مي كند و نحوه اجرا در عرصه‌هاي خردتر و در شرائط متفاوت آئين نامه‌هاي مصوب ذيل آن قانون مبناي اتخاذ تصميمات است.»
 
رييس سازمان سينمايي تاكيد كرد: «اگر قانون گذار مي‌خواست خودش همه شرائط و وجود يك موضوع را بشكافد، در اولين گام بايد در قانون اساسي اين كار را مي‌كرد، همچنان كه شرح، توضيح و روشهاي جزئي اجراي قانون اساسي را قوانين الحاقي و ذيل آن توضيح مي‌دهد. در خصوص قوانين مجلس و مصوبات شوراي عالي انقلاب فرهنگي نيز آيين نامه‌هايي تدوين و در هيات وزيران يا وزارتخانه مصوب مي‌شود و در موارد جزئي با تاييد معاون وزير مبناي كار قرار مي‌گيرد.»
 
شمقدري خاطرنشان كرد: « اتفاقاً بخش اعظم كتاب قوانين و آئين‌نامه هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي را آئين‌نامه‌ها به خود اختصاص داده، حالا چطور يك مسئول نهاد انقلابي با تعبيرات ناشيانه كه بيش از هر چيزي نشان مي‌دهد با قوانين ناآشناست، مي‌گويد ما فقط متون قانوني را قبول داريم.»
 
وي ادامه داد: «نكته دوم هم اشاره داشته است كه چون آئين نامه را افراد كمتر از ما نوشته‌اند قبول نداريم. البته خدا را شكر كه مشخص شد در صورتي كه براي ايشان محرز شود نويسندگان آئين‌نامه‌ها بر وي برتري دارند احتمالاً قبول مي‌كند كه در همين جا توضيح مي دهم كه در اينكه تنظيم كنندگان آئين نامه اكران، در تقوا و ايمان و مجاهدت و... از ايشان عقب‌تر يا جلوتر هستند نمي‌توانم قضاوتي داشته باشم اما در اينكه اتفاقاً به مباحث تخصصي اكران و نمايش و سينماداري مسلط‌تر و آگاهتر هستند در اين ترديدي ندارم.»
 
رئیس سازمان سینمایی در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به سخنان رييس حوزه هنري گفت: «نكته جالب‌تر تفسير اين مسئول نهاد انقلابي در نحوه تبعيت از قانون است. ايشان گفته است اگر بر ما معلوم شود يك قانون كه همه مراحلش را طي كرده اما باعث مفسده مي‌شود ما به وصيت امام (ره) حق نداريم آن را اجرا كنيم، كه در اين باب اين دو سئوال پيش مي‌آيد؛ اولا مبناي اين تشخيص چه كسي است؟ آيا هر كس نمي‌تواند به همين گونه از اجراي هر قانوني سر باز بزند آيا در آن صورت سنگ روي سنگ باقي مي ماند.»
 
وي ادامه داد: «آيا كلام رهبر معظم انقلاب اسلامي در سخنراني ابتداي سال كه بر قانوگرايي تاكيد داشتند ناظر به همين ديدگاههاي غلط و خود محور نيست. ثانياً شما بر يكي از وصاياي امام رضوان اله تعالي عليه تاكيد مي ورزيد اما بر سفارش امام حاضر كه اتفاقاً سه ماه پيش بيان فرمودند و اجراي قانون را بر هر رفتار و تفسير شخصي اولي داشتند را به پشت سر مي‌نهيد؟
 
شمقدري گفت: «به نظر مي رسد همه ما نياز داريم براي اصلاح امور از خودمان شروع كنيم حالا كه جناب آقاي دكتر حسيني - وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي - با بزرگواري و بخشندگي راه را براي حل و فصل مسائل اكران گشوده‌اند، هر كدام از ما برگرديم و نسبت به رفتار و گفتار خود بينديشيم و در جهت اصلاح آن برآئيم.»
 
رييس سازمان سينمايي گفت:«معتقد نيستم شوراي صنفي اكران هيچ اشتباهي نداشته است اما وقتي نماينده حوزه هم عضو اين شوراست نمي‌پذيرم كه بخواهند خود را از اشتباهات مبرا كنند، چون مي توانستند در همان ابتدا اعتراض كنند يا مسئولان امر را نسبت به بعضي تصميمات هشيار سازند. به هر حال من نمي توانم قبول كنم وقتي سينماهاي حوزه به شدت در صدد اكران «گشت ارشاد» بودند و قبل از آن هم در اكران فيلم‌هاي آنچناني مشتاق بوده‌اند، يك شبه دلسوز فرهنگ و انقلاب و ارزشها شده باشند.
 
شمقدري در عين حال مطرح كرد: « اگر چه تلاش مي‌كنم باور كنم كه اين تحول يك شبه اتفاق افتاده و ريشه در بعضي رفتارهاي سياسي و مشاورت اعضاي (تشكل) منحله خانه سينما كه در حوزه هنري خانه كرده‌اند، ندارد.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *