شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

واكنش وزير ارشاد به اظهارات فرمانده ناجا

شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۳۸
کد مطلب: 231172
اين وظيفه‌ي ناجاست كه اين موارد خلاف قانون را جمع‌آوري كند؛ مانند نوارها و سي‌دهي‌هاي مبتذل كه وظيفه‌ي برخورد و جمع‌آوري‌ آن‌ها با نيروي انتظامي است.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اين‌كه در پشت صحنه‌ي عرضه‌ي كتاب‌هاي غيرمجاز سازمان‌دهي وجود دارد، گفت: تقاضا داريم يك كار اطلاعاتي صورت بگيرد و نيروي انتظامي هم در اين زمينه همكاري كند.

سيدمحمد حسيني درباره‌ اظهارات سردار احمدي‌مقدم (فرمانده‌ي نيروي انتظامي) مبني بر برخورد قاطع پليس با خريد و فروش كتاب‌هاي غيرمجاز، گفت: ما در يكي از جلساتي كه در شوراي فرهنگي داشتيم، اين موضوع را مطرح كرديم كه در بعضي از سفره‌هايي كه در ميدان انقلاب و ديگر جاها پخش مي‌شود، كتاب‌هايي هست كه مجوز ندارد؛ كتاب‌هايي هست كه غيرقانوني تكثير شده؛ حالا چه در خارج از كشور و چه در داخل كشور چاپ شده‌اند و اين وظيفه‌ي نيروي انتظامي است كه با اين موارد برخورد كند؛ زيرا برخي اين را به حساب وزارت ارشاد مي‌گذارند؛ در حالي كه ما نقشي نداريم.

او افزود: ما مي‌توانيم به آن‌ها كمك فكري كنيم، موارد را شناسايي و به آن‌ها معرفي كنيم؛ اما ما وظيفه‌ جمع كردن اين‌جور آثار را نداريم و اين برعهده‌ي نيروي انتظامي است.

وزير ارشاد همچنين تأكيد كرد:‌ كتاب نبايد به صورت غيرقانوني در كشور توزيع شود و افراد بايد پايبند باشند. گاهي اوقات ممكن است اين تصور به وجود بيايد كه فردي تعدادي كتاب داشته و يا از شخصي خريده و دارد آن‌ها را ارائه مي‌دهد؛ ولي ما فهميديم كه افرادي دارند به صورت سازمان‌دهي‌شده از طريق همين افرادي كه دارند دست‌فروشي انجام مي‌دهند، افكار و انديشه و كتاب‌هاي‌شان را در اختيار همه قرار مي‌دهند و مردم هم فكر مي‌كنند اين‌ها قانوني است؛ چون دارد در منظر مردم ارائه مي‌شود؛ لذا ما اين را در شوراي فرهنگ عمومي تذكر داديم و نيروي انتظامي هم پذيرفت كه اين مسأله را پي‌گيري كند؛ چون مانند بعضي از متكدياني كه در سطح شهر وجود دارند و به نظر مي‌رسد فردي عمل مي‌كنند؛ اما عده‌اي آن‌ها را در جاهاي مختلف مي‌چينند، در بحث كتاب هم مشاهده شده كتاب‌هاي غيرقانوني كه در كشور منتشر مي‌شوند، يك سازمان‌دهي پشت صحنه دارند كه ما تقاضا داريم يك كار اطلاعاتي صورت بگيرد و نيروي انتظامي هم با آن‌ها همكاري كند.

حسيني گفت: اين وظيفه‌ي ناجاست كه اين موارد خلاف قانون را جمع‌آوري كند؛ مانند نوارها و سي‌دهي‌هاي مبتذل كه وظيفه‌ي برخورد و جمع‌آوري‌ آن‌ها با نيروي انتظامي است. ما هم براي مسأله‌ي صيانت از آثار فرهنگي ـ هنري ستادي داريم؛ ولي ما در نهايت اطلاع‌رساني مي‌كنيم كه در جايي دارد سي‌دي غير مجاز توليد يا تكثير مي‌شود و وظيفه‌ي برخورد با نيروي انتظامي است.

او همچنين عنوان كرد: ما اگر از اين موضوع اطلاع پيدا كنيم، حتما اين را اطلاع مي‌دهيم؛ اما وظيفه‌ي ذاتي خود ناجاست كه با هر كالاي غيرمجازي كه در كشور مي‌خواهد توزيع شود، مقابله كند.

سردار اسماعيل احمدي مقدم ـ فرمانده‌ي نيروي انتظامي ـ روز گذشته (۹ تير) در گفت‌وگويي، از برخورد قاطع پليس با فروشندگان كتاب‌هاي غيرمجاز خبر داد و با بيان اين‌كه خريد و فروش كتاب‌هاي غيرمجاز ممنوع است، گفت: برخي از اين كتاب‌هاي اشاعه فساد هم مي‌دهند و طبيعي است كه نيروي انتظامي با اين موارد با جديت برخورد مي‌كند.

فرمانده ناجا ضمن انتقاد از حوزه چاپ و نشر، اظهار كرد: متأسفانه مي‌بينيم در اين حوزه دقت زيادي صورت نمي‌گيرد و در لابه‌لا، برخي موارد نامطلوب نيز در حوزه چاپ و نشر ديده مي‌شود.

احمدي‌مقدم ادامه داد: در بحث كپي، زيراكس و ...، كتاب‌هايي كه غير مجازند و اشاعه فساد مي‌دهند، پليس قطعا وارد شده و با متخلفان برخورد خواهد كرد.

به گفته او، براي برخورد با اين موارد هيچ‌گونه خلأ قانوني وجود ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *