کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دفاع سوال‌برانگیز ارشاد از 'سینمای مختلط فوتبالی' و تصمیم درست ناجا

23 خرداد 1391 ساعت 10:41

ماجرای نمایش فوتبال در سینماهای کشور، در حال طی سیر قانونی خود که با پافشاری برخی مسئولان وزارت ارشاد، به موضوعی جنجالی تبدیل شد.


به گزارش سرویس فرهنگ جهان نیوز، ابتدا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از موافقت با پخش فوتبال جام ملت های اروپا در سینماهای کشور خبر داد. به گفته مسئولان سینمایی این وزارتخانه حضور زن و مرد برای تماشای فوتبال مانعی ندارد.

پس از این بود که نیروی انتظامی در راستای وظایف خود وارد گود شد و نسبت به حضور مختلط برای تماشای فوتبال در سینماها هشدار داد. سردار کارگر، معاون اجتماعی نیروی انتظامی روز 21 خرداد در این باره تاکید کرد: طبق مشاهدات زمانی که خانم‌ها و آقایان به صورت مختلط در سالن سینما به دیدن فوتبال می‌نشینند وضعیت مطلوبی ندارد و ما برای حفظ شان بانوان با آن مخالفت کردیم.

البته برخی از کارشناسان فرهنگی هم سخنان سردار کارگر را تایید کردند که "سینمای مختلط فوتبالی" در واقع استادیوم کوچک شده است و نتیجه تحقق آن مخدوش شدن حرمت ها و ایجاد صحنه های نامطلوب خواهد بود؛ همانگونه که در استادیوم های واقعی، جای خالی فرهنگ و رفتارهای غیراخلاقی بسیاری مشاهده می شود.

سجادپور وارد می شود!

عليرضا سجادپور، مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی وزارت ارشاد اما، ظاهرا عزم خود را برای اجرای این طرح جنجالی جزم کرده بود. وی روز دوشنبه علیه ناجا موضع گرفت که "مسئوليت سينماها به عهده ماست و نه هيچ نهادي ديگر."

وی حتی پا را از این فراتر گذاشت و اضافه کرد: مجوز پخش فوتبال را به سينماداران داده‌ايم و اين مسابقات پخش خواهد شد و کسي جز ما پاسخگوي اين مسأله نخواهد بود.

در راستای سخنان سجادپور، مدیر انجمن سینماداران هم ادعا کرد که "مشکل نمایش فوتبال در سالن‌های سینمایی دارای مجوز از امشب و طبق مذاکره با وزارت ارشاد" برطرف شده است.

محمد اشرفی در پاسخ به انتقادات مطرح شده، اظهار داشت: فضای سالنهای سینمایی نمی گذارد تنش ایجاد شود و حرفهای استادیومی بین مخاطبان رد و بدل شود. زیرا با دیدن چنین صحنه هایی به آنها تذکر داده خواهد شد.

ناجا تکذیب کرد
 
مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران بزرگ بلافاصله به این ادعاها واکنش نشان داد و هرگونه توافق جدید با سینماداران در خصوص پخش فوتبال در سینماها را تکذیب و اعلام کرد؛ شرایط همان شرایط قبل بوده و پخش فوتبال تنها برای آقایان مجاز است.

این هشدار مجدد هم باعث نشد که ارشاد و برخی از سینماداران از موضع خبرساز خود کوتاه بیایند؛ به طوری که چند سینما بی توجه به هشدارها اقدام به فروش غیرقانونی بلیط برای سینمای مختلط فوتبالی و ناجا را مجبور به اتخاذ تصمیمات جدید کردند.

به عنوان نمونه، پردیس های سینمایی 'ملت' و 'زندگی' شب گذشته نمایش مسابقات فوتبال یورو 2012 را برای زنان و مردان در دستور کار قرار دادند تا اینکه ساعاتی بعد، خبر پلمپ این دو پردیس‌ رسانه ای شد.

بر اساس این خبر،‌ نیروی انتظامی در پی بی توجهی به هشدارهای داده شده، بانوان حاضر در پردیس های ملت و زندگی را به خارج از سینما هدایت و پردیس های سینمایی 'ملت' و 'زندگی' را هم پلمپ کرد.

سکوت ادامه دار ارشاد


البته مدیران سینمایی این مراکز عنوان می کردند که حضور بانوان در کنار مردان در این سالن ها با مجوز ارشاد و اعلان بلامانع بودن این حضور بوده است؛ سخنانی که از دیشب تاکنون وزارت ارشاد را وادار به موضع گیری نکرده است.

به هر روی هنوز علت اصرار وزارت ارشاد برای کشاندن بانوان به فضای شبه استادیومی سینمای فوتبالی مشخص نیست و همین موضوع انتقاد متدینین کشور را که از بدپوششی و دیدن صحنه های ناپسند سطح خیابان ها ناخشنودند، به همراه داشته است. به اعتقاد آنان ارشاد در موضوع عفاف و حجاب حتی وظایف قانونی خود را هم انجام نمی هد.

ارشاد پاسخ دهد


اقدام اخیر وزارت ارشاد، ناراحتی علما و مراجع تقلید و بسیاری از اقشار مردم از اقدام تامل برانگیز رئیس جمهور برای صدور مجوز حضور مختلط در ورزشگاه ها را بار دیگر در اذهان زنده و این سوال را مطرح ساخت که به راستی مگر ارزش و اهمیت فوتبال یورو 2012 چقدر است که حاضریم برای به نمایش گذاشتن آن، بسیاری از ارزش های والای مردم را مخدوش کنیم؛ ارزش هایی که خون هزاران شهید برای آن ها ریخته شده است.

بر این اساس، ایستادن ناجا بر اجرای قانون و حفظ حرمت ها قابل تقدیر و ارزشمند به نظر می رسد و امید می رود که معاونت سینمایی وزارت ارشاد به جای در پیش گرفتن چنین رویه ای، به فکر وظیفه اصلی خود در سامان دادن به اوضاع نامطلوب سینمای کشور باشد؛ سینمایی که محور بسیاری از تولیدات آن با دغدغه های مردم مسلمان ایران هیچ وجه مشترکی ندارد که حتی گاه کمر به تضعیف  و تخریب آنها بسته است. مجوز وزارت ارشاد به فیلم هایی ضد ارزشی چون "زندگی خصوصی" نمونه این رویه نادرست است که متاسفانه همچنان ادامه دارد.


کد مطلب: 228094

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/228094/دفاع-سوال-برانگیز-ارشاد-سینمای-مختلط-فوتبالی-تصمیم-درست-ناجا

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com