شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰
۱۱

آنچه موسويان در خاطرات خود فاش كرد

يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۴:۵۹
کد مطلب: 227654
موسويان مي گويد نيكولو سفير فرانسه به وي گفت غني سازي در ايران براي آمريكا در حكم خط قرمز است.
به گزارشش جهان، کیهان نوشت:
انتشار خاطرات حسين موسويان (عضو تيم مذاكرات هسته اي در دوره اصلاحات) نشان مي دهد دولت هاي غربي به ويژه انگليس و آمريكا در قبال ايران سياست دفع الوقت را در پيش گرفته و دنبال تعطيلي كامل فعاليت هاي هسته اي در ايران بوده اند.

به گزارش رسانه هايي نظير انكتي وار، سي ان ان و آسياتايمز، موسويان در كتاب خاطرات تصريح مي كند: انگليس با اصرار آمريكا در سال 2005، پيشنهاد ايران مبني بر تبديل اورانيوم غني سازي شده به ميله سوخت در خارج از كشور را كه كاربرد نظامي را ناممكن مي كرد، وتو كرد. اين اتفاق چندماه پس از توافق ايران با فرانسه و انگليس و آلمان در 15 نوامبر سال 2004 براي تعليق داوطلبانه غني سازي و ديگر فعاليت هاي هسته اي روي داد. هدف غايي اروپا پايان بخشيدن به تمام فعاليت هاي غني سازي در ايران بود.

براساس اين گزارش، «در مذاكرات پاريس (مارس 2005) طرف مذاكره كننده ايراني پيشنهاداتي داد كه شامل تبديل اورانيوم غني شده به ميله سوخت در خارج و تعهد به پروتكل الحاقي براي بازرسي سر زده از ايران بود. پيتر جنكينز نماينده انگليس در آژانس و يكي از اعضاي هيئت انگليسي در مذاكرات پاريس در مصاحبه با اينترپرس تصريح كرد كه تمام طرف هاي مذاكره تحت تاثير طرح ارائه شده از سوي هيئت مذاكره كننده ايراني قرار گرفتند. هيئت اروپايي براي مذاكره باز هم درخواست تنفس كرد اما بلافاصله تصميم گرفت به هيئت ايراني بگويد به زمان بيشتري نياز دارد و اما آنها پي گير بررسي بيشتر اين طرح نشدند.»

به گزارش اين رسانه، موسويان در خاطرات خود فاش مي كند كه طرف ايراني پس از چند هفته دريافت اروپايي ها به هيچ مذاكره اي كه در آن توافق بر سر هرگونه غني سازي در ايران ولو 20 عدد سانتريفيوژ پديد آيد، هيچ تمايلي نشان نمي دهند. موسويان مي گويد نيكولو سفير فرانسه به وي گفت غني سازي در ايران براي آمريكا در حكم خط قرمز است. براي انگليس هم هيچ طرح قابلي در زمينه از سرگيري غني سازي در ايران وجود نداشت. جنكينز چنين طرح هايي را اتلاف وقت مي دانست و بعدها اظهار داشت كه هدف غايي انگليس، از ميان برداشتن تمامي برنامه هسته اي ايران بوده است. جنيكنز مي گويد «به خاطر دارم حتي نمي توانستيم به ايران اجازه داشتن 20 دستگاه سانتريفيوژ براي كارهاي تحقيق و توسعه بدهيم. ايراني ها گفتند نمي توانند با از دست دادن غني سازي موافقت كنند اما اروپايي ها اميدوار بودند كه اين فقط يك موضوع براي باز نگاه داشتن مذاكرات باشد. ما بر اين باور بوديم با مشوق هاي كافي و ترساندن ايران با تهديد ارجاع به شوراي امنيت سازمان ملل اين كشور را وادار به اين كار نماييم.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
نیروهای خاتمی مثل خودش ترسو و مسامحه کار بودند
ان‌شاءالله به زودی این قلدرها رو حسابی بشونیم سرجاشون
Iran, Islamic Republic of
این جمله "تمام طرف هاي مذاكره تحت تاثير طرح ارائه شده از سوي هيئت مذاكره كننده ايراني قرار گرفتند" یعنی اینکه دوران ریاست حسن روحانی عالی بوده. یادمان نرود خیانتهای حسن روحانی و اصلاح طلبان در قضیه هسته ای که به قدری طرفهای غربی را پررو کردند که هنوز چوبشان را میخوریم. اف بر ایرانی اریایی که حسن روحانی را برای خود برگزید
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا نیروهای انرژی هسته ای همیشه زیر نظر رهبری کار کرده اند و ضمن اینکه رهبری همیشه عملکرد شورای امنیت ملی را تائید کرده است
تیم مذاکرات هسته ای فعلی جمهوری اسلامی از صلابت و قدرت و شجاعت و همچنین دانش بالای سیاسی امنیتی به نسبت تیمهای گذشته برخوردار است. اگر به ریز مذاکرات نیز توجه شود مشاهده می شود که این تیم فنون مذاکرات را نسبت تیمهای قبلی بهتر و حرفه ای تر اجرا می کند.
Germany
یک خیانتی که اصلاحات چی ها و طرفدارانشون انجام میدن اینه که انگ رفتارهای ترسو و بزدلانه و خائنانشون رو به رهبری بچسبونن و بگن رهبری در چریان بوده! و حمایت کرده! در صورتی که همین رهبری در آخرین سفرشون در مهر ماه به قم فرمودن (به مضمون) یه زمانی مسئولین می اومدن پیش ما که در مذاکرات با غرب فلان کار رو نمی کنیم ولی می رفتن می کردن می گفتن فلان قولو نمی دیم ولی قول می دادنو اینطوری رهبری رو مجبور به پذیرش خیانت هاشون برای حفظ ثبات نظام می کردن و با رفتن دولتشون حالا تازه داره بوی گنداب خیانت هاشون بلند میشه
Netherlands
مراقب باشید این کتابها ممکن است به قصد رساندن بعضی اطلاعات به خارجی ها منتشر شده باشند
Iran, Islamic Republic of
پاسخ به دوست عزیزم که گفته این تصمیمات با نظر رهبری نبود باید عرض کنم که رهبری عزیز اتفاقاً در یکی از سخرانیهای خود گفتند ما حتی برای جلب اعتماد آنها تاسیسات هسته ای خود را تعلیق کردیم ولی غربیها به قول خود عمل نکردند .
لذادوست عزیز: اگر آن زمان اینکار را نمی کردیم همیشه مردم به ما خرده میگرفتند که چرا یکبار برای پیشبرد اهداف انرژی هسته ای را تعلیق نمی کنید و ما هیچ پاسخی برای این سوال مردم نداشتیم ولی ما همه نوع همکاری با غربیها داشته ایم ولی خلف وعده همش از سوی آنها بوده و این بر مردم عزیز هم ثابت شد.
گفتگو تمدنها پوششي براي باج دادن به غربي ها بود
Iran, Islamic Republic of
قابل توجه آقای خاتمی با تعلیق ذلیلانه شان
Iran, Islamic Republic of
درباره نظر حضرت آقا باید عرض کنم که فرمانده همیشه به لشگرش نگاه میکنه
وقتی تیم مذاکره کننده ما سیروس ناصری و موسویان باشند که تو زرد از آب دراومدند ویا رئیس جمهوری که واداده ومرعوب فرهنگ غربه دیگه فرمانده هر چی هم قوی باشه چکار میتونه بکنه؟ مگه قصه امیرالمومنین علی (ع) توی جنگ صفین همینطور نشد