سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ - 11 Jun 2024
 
۰
۸

در حاشیه بازگشت وزیر صنایع اصلاحات به دولت احمدی‌نژاد

چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۴۸
کد مطلب: 227104
مهدی غضنفری وزير صنعت معدن و تجارت که هم اکنون در چین بسر می برد، در اقدامي غير منتظره روز گذشته سه معاون خود را بركنار كرد.
در حاشیه بازگشت وزیر صنایع اصلاحات به دولت احمدی‌نژاد
به گزارش جهان، اگرچه اين خبر امروز بر روي خروجي خبرگزاري ها رفت اما مشاهدات خبرنگار ما نشان مي دهد اين احكام ديروز ظهر از دفتر وزير خارج شده است.

بر اساس احکام مهدی غضنفری، محمدعلی ضیغمی معاون توسعه بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت جاي خود را به حسن رامرد رئيس مركز اصناف و بازرگانان داد. پيش از اين جهان نيوز خبر از برکناری ضیغمی داده بود.
غلامرضا شافعي وزير صنايع دولت اصلاحات نیز جایگزین مجيد هدايت در سمت معاون وزیر و رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) شد. همچنین محمدحسن نكويي مهر نيز كه به دليل عملكرد نامناسبش در حوزه تحت اختيارش (سازمان حمايت از مصرف کنندگان) موجبات نارضایتی هایی را در مسولان ذيربط فراهم آورده بود، جايش را به معاون خود سید جواد تقوي داد.

نكته قابل توجه درباره انتصاب های اخیر وزارت صنعت معدن و تجارت، بازگشت وزير صنایع دولت اصلاحات و همکار مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام (به مدیریت حسن روحانی) به كابينه احمدي نژاد است.

غلامرضا شافعی که در طي ساليان اخير در زمره منتقدان اقتصادي دولت احمدي نژاد به شمار می رفت، ناگهان معاون وزیر و رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) شد.

انتصاب وی آنجا جالب تر می شود که دریابیم وی در انتخابات ریاست جمهوری دهم در صف مخالفان دولت نهم و حامی رقیب جدی احمدی نژاد بوده است تا جایی که شافعی فروردین ماه سال 88 پس از جلسه فعالان اقتصادی با موسوی، طرح اقتصادی میرحسین موسوی را خلاقانه خوانده و تاکید می کند: دخالت‌هاي بيش از اندازه دولت در بانك مركزي باعث شده تا عزل و نصب‌هاي متعدد و بي قاعده و بي‌برنامگي در اين نهاد مهم اقتصادي نهادينه شود.

وزیر تعاون دولت هاشمی رفسنجانی البته جزء مخالفان جدی طرح هدفمندکردن یارانه ها به شمار می رود. شافعی شهریورماه سال 90 در مصاحبه با روزنامه اصلاح طلب اعتماد با بیان اینکه نحوه عملكرد دولت در پرداخت يارانه ها درست نبود تصریح می کند: دولت به وظيفه قانوني خودش عمل نكرد.

وی حتی منتقد سیاست خارجی دولت احمدی نژاد نیز می شود، آن را بر نمی تابد و بیان می کند: اگر در زمينه سياست خارجي خصومت زدايي مي شد، شايد شاهد اين مشكلات نبوديم. در زمينه سياست خارجي كشور نيازي به دشمن تراشي ندارد. يك دشمن هم زياد است ولو اينكه ضعيف باشد. اگر در رفتار دولت كم تدبيري ديده مي شود، اين كم تدبيري ها در بخش صنعت و از جمله صنعت نفت نيز بي تاثير نخواهد بود. برخي سياست هاي خارجي دولت دهم محل انتقاد شديد است چرا كه سياست هاي اتخاذ شده توسط اين دولت اجازه نداد كشور حتي به همان نرخ رشد توسعه كه در شرايط عادي توان دسترسي به آن را داشتيم، برسد.

از آنجا که منتقدان طرح هدفمندی یارانه ها هم حتی با شدیدترین حملات از سوی دولتی ها موجه شده اند انتصاب فردی که از مخالفان این طرح و نیز دولت فعلی به حساب می آید -علی رغم همه توانمندی ها و شایستگی های آقای شافعی- به سمتی مهم در یک وزارتخانه صنعتی اقتصادی محل تامل است.

با توجه به اینکه عزل و نصب مقامات بلندپایه وزارتخانه ها معمولا با هماهنگی و مشورت انجام می شود، قرار دادن این خبر در کنار اخباری همچون دیدار داماد احمدی نژاد با فرزند هاشمی رفسنجانی، تجلیل احمدی نژاد از جاسبی، شرکت احمدی نژاد در جلسه مجمع و... می تواند نتایج متفاوتی بدست دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
آقای شافعی وزیر تعاون دولت هاشمی هم بودند. دولتی که احمدی نژاد و رحیمی استاندارش بودند.
نمیتوانم باور کنم که احمدی نژاد سال 84 اکنون به ریاست وزیر هاشمی و خاتمی رضایت دهد!
Iran, Islamic Republic of
این انتصابها در راستای اتحاد دولت و مجمع برای ضربه زدن به انقلاب صورت می گیرد و با بکارگیری خورشیدی داماد احمدی نژاد در مجمع تشخیص کلید خورد . نتایج این دوستی موقت دولت و مجمع در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال 1392 آشکار خواهد شد
Iran, Islamic Republic of
شما خيلي كوته فكر هستيد ايشان كه كافر نيست از فرزندان همين انقلاب است شما با اين ديد بسته مملكت را به اينجا رسانديد اگر مشاركت جمعي و تشريك مساعي بود در اين دولت بود امروز شاهد شكوفايي كشور بوديم نه اينكه در برخی شاخص ها در رديف كشور هاي افريقايي باشيم . در امريكا هر حزبي كه در قدرت باشد در اصول مشتركند و با ديد جمعي كشور اداره مي شود. بيدار شويد و عوام فريبي نكنيد.
United States
امان از خدمتی که به قصد شهرت و محبوبیت باشد، چون وقتی محبوبیت از میان رود خدمت تبدیل به زحمت می شود.
ای کاش بدون حب و بغضها فقط کسانی که شایستگی خدمت بهتر به انقلاب و مردم را داشته باشند در مسئولیتها منصوب شوند.
Iran, Islamic Republic of
این حرکت نشان از واکنش دولت به انتقادهای اصولگرایان از دولت است.
انصاف هم بد نیست. آقای شافعی ادم ولایتی و انقلابی است. در زمان احمدی نزاد هم سفیر ایران در روسیه بود. پسر ایشان بر خلاف اکثر اقازاده ها بسیار انقلابی و سالم است. این انتصاب بهتره یا انتصاب برخی وزرای دیگه؟