پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰

نامه بسیج دانشجویی به سعیدجلیلی

پنجشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۴۹
کد مطلب: 223424
بسيج دانشجويي دانشگاه‌هاي تهران در آستانه مذاكرات با 1+5، نامه اي سرگشاده خطاب به دبير شوراي عالي امنيت ملي منتشر كرد.
به گزارش جهان به نقل از خبرگزاري دانشجو، متن نامه سرگشاده شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي دانشگاه هاي تهران بزرگ خطاب به سعيد جليلي به شرح زير است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم
 
«يُريدُونَ لِيُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ»
 
«می خواهند نور خدا را با دهان هایشان خاموش کنند و حال آنکه خدا کامل کننده نور خویش است هر چند که کافران خوش ندارند» صف، 8.
 
جناب آقای دکتر سعید جلیلی
 
دبیر محترم شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران
 
با عرض سلام و آرزوی توفیق؛
 
نظر به اینکه دور جدید مذاکرات کشور عزیزمان ایران اسلامی با گروه 1+5 در تاریخ سوم خرداد - روز استقامت و پیروزی  که یادآور دلاوری های جوانان شجاع ایران اسلامی است – برگزار می گردد، بر خود لازم می دانیم نکاتی را هر چند مجمل به حضورتان برسانیم. هر چند عملکرد و رویه تیم مذاکره کننده ایرانی در زمان مدیریت شما را کاملا صحیح  و روشن می دانیم، لیکن ارائه نکات زیر را ضروری دانسته و امیدواریم که به بهترین وجه ممکن به منصه ظهور برسد.
 
- از نگاه ما ضروری است که موضوع حقوق بشر و اشغالگری نظامی در کشور بحرین نیز به عنوان یکی از محورهای گفتگوها مطرح شود. لازم است که طرف غربی سیاست های حقوق بشر دوگانه و تبعیض آمیز خود را نسبت به حقوق مسلم مردم بحرین تبیین نماید و پاسخگوی عملکرد خود در این زمینه باشد.
 
لازم است که دلایل حمایت خود از مواردی چون اشغالگری نظامی آشکار عربستان سعودی در کشور بحرین، استبداد مطلق دیکتاتوری آل خلیفه، کشتار روزانه مسلمانان بحرینی، زندانی و شکنجه کردن آزادی خواهان بحرینی و صدها مورد دیگر از این دست را بیان نموده و مشخص نماید که این اتفاقاتی که در بحرین روی می دهد براساس کدام یک از اصول حقوق بشر و یا حتی اصول شناخته شده بین المللی دیگری است که طرف غربی با واکنش های نابجا و بعضا عدم واکنش های حمایت آمیز خود، نسبت به آن عمل می کند؟
 
- ادامه رایزنی های سیاسی و دیپلماتیک می بایست با احترام کامل 1+5 به حقوق حقه ملت ایران و توافقات حاصل از جلسات مذاکره صورت گیرد. لازم به تاکید می دانیم که هیچ گونه معامله و داد و ستد پیرامون خواست مردم ایران مشروعیتی ندارد. لذا مردم ایران و علی الاساس دانشجویان، صیانت از حقوق و اعتبار ملی و زحمات دانشمندان و حمایت همیشگی از حقوق حقه خود را بواسطه هیچ گونه تهدید و تطمیعی رها نخواهند کرد. امیدواریم با درک جامع اراده عمومی ملت ایران، مذاکراتی با افقی انقلابی و فرصت ساز و در عین اقتدار و عزت صورت بپذیرد.
 
لازم است تاکید کنیم که با توجه به بن بست رسیدن طرف غربی در اداره بحران خودساخته اقتصادی و اجتماعی خود و نیاز محرز آنها به به نتیجه رسیدن مذاکرات، توصیه می گردد که فرآیند اعتمادسازی، بصورت گام به گام اجرایی گردد و با در نظر گرفتن نیاز مبرمی که طرف مقابل به نتایج این مذاکرات دارد طرف غربی باید برای اعتمادسازی، شروع کننده این فرآیند گام به گام بوده و با توجه به سابقه مخدوش آنها در عملی کردن صحبت ها و توافقاتشان، تا اقدام خود در جهت اعتمادسازی را اجرایی نکرده اند هیچگونه تعاملی با آنها شکل نگیرد.
 
- به نظر ما لازم است که جهت پرهیز از اتلاف توان و زمان تیم مذاکره کننده ایرانی و هدر رفت بقیه فرصت های علمی و فنی، به مذاکرات بغداد بعنوان آخرین فرصت غرب برای مذاکره و تعامل نگاه شود. به این معنی که یا طرف غربی از عناد خود دست برداشته و فرآیند اعتمادسازی را شروع کند و یا اگر نسبت به اجرای آن اقدام نکرد و یا اینکه بعضی از توافقات حاصله از مذاکرات بغداد را عملی نساخت، این مذاکرات تا عملی کردن توافقات از جانب طرف غربی به حالت تعلیق درآید، شایان ذکر است به عقیده ما این طرف مقابل است که از تعطیل کردن مذاکرات -حتی برای همیشه- متضرر خواهد شد و مجددا دیر یا زود ملتمسانه درخواست خود برای مذاکره را مطرح خواهد کرد که طبیعتا مشروط خواهد بود به عملی کردن توافقات قبلی.
 
- با توجه به تاکید همیشگی کشورهای گروه 1+5 مبنی بر ادامه همکاری ها بر اساس مفاد معاهده NPT، ایران می بایست از تمامی حقوق خود مبتنی بر معاهده  NPTبهره مند گردد.
 
طبیعتا ما همانگونه که اجرای تکالیف NPT را محترم می دانیم استفاده از حقوق این معاهده را نیز حق مسلم خود می دانیم. بدیهی است که از جمله این حقوق، حق همه کشورها از جمله ایران اسلامی در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای و راه اندازی انواع فناوری های صلح آمیز در این زمینه است که از جمله آنها ایجاد و بهره گیری از فناوری غنی سازی 20 درصد اورانیوم و فراتر از آن است که ما آن را حق غیر قابل انکار و اغماض مردم ایران تصور می کنیم. لذا هرگونه درخواستی از جانب طرف غربی که این حقوق حقه مردم ایران را مخدوش نماید مغایر با قوانین مصرح در این معاهده می دانیم. بالتبع، انفعال و تسامح از استیفای حق غنی سازی اورانیوم مبتنی بر این معاهده را بی اعتنایی به حقوق مسلم خود و همچنین علم و دانش و تلاش فرزندان ایران اسلامی دانسته و ارتکاب به آن را گناهی نابخشودنی به شمار می آوریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *