دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۰

لاریجانی از ولایتمداری برخی افراد انتقاد کرد

چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۳۳
کد مطلب: 223225
'علی لاریجانی' عصر امروز سه شنبه با حضور در سومین همایش تاریخ مجلس كه در ساختمان مشروطه برگزار شد به فراز و فرودهای ادوار مجلس در دوران مشروطه و پس از آن پرداخت.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، رییس مجلس طی سخنانی در این همایش گفت: در دوران صدر مشروطیت عملا مجلس كاركرد نسبتا مناسبی را در كارنامه خود داشت در آن دوران (مجلس اول تا مجلس ششم) قانون های خوبی وضع كرد. به ویژه از شخصیت های تاثیر گذار آن دوران آیت الله مدرس است كه توانسته بود به لحاظ مبانی سیاسی و فقهی به غنای مجلس بیافزاید.

لاریجانی در ادامه با ارزیابی مجالس هفتم تا دوازدهم یعنی در زمان رضاشاه پرداخت و گفت: مجلس عملا كاركرد خود را از دست داده بود و این دوره بدنامی مجلس بود.

وی همچنین با اشاره به دوره سوم فعالیت های مجلس در طی سال های ۱۳۲۰ تا ۱۳۳۲ گفت: در این دوران به دلیل جوان بودن پهلوی دوم و عدم تسلط وی به امور سیاسی كشور، مجلس بار دیگر توانست فضای نسبتا بازی را برای ادامه فعالیت ها ایجاد كند.

وی تصریح كرد: در این دوران نخست وزیران تقریبا از استقلال برخوردار بودند و در مجالس ۱۳ تا ۱۷ حضور اشخاص فرهیخته نظیر آیت الله كاشانی و مصدق باعث شد فضای مساعدی برای نمایندگان مجلس فراهم شود كه از افتخارات مجالس آن دوره بحث ملی شدن صنعت نفت بود.

رییس مجلس شورای اسلامی در جمع كارشناسان تاریخ با اشاره به اهمیت آزادی و صیانت از آن، خاطر نشان كرد: اگر آزادی نباشد استعدادها شكوفا نخواهد شد و اگر هر دولتی مدعی آن باشد كه بخواهد عدالت را ایجاد كند باید زمینه بالفعل شدن استعدادها را فراهم كند.

لاریجانی با اشاره به مقوله آزادی فكر از منظر شهید مطهری گفت: یكی از موارد مهم در آزادی بحث حد گذاری و در كنار آن امنیت، مهمترین مقوله در آزادی فكر تلقی می شود.

لاریجانی افزود: آزادی برای رشد فكر است، نه حقه بازی. لذا فریبكاری خیانت محض به كشور است.

وی در این خصوص ادامه داد: برخی از افراد در گذشته كه تفكر چپی در اقتصاد و سیاست داشتند، بعضا امروزه می بینیم در ردیف های دیگری دیده می شوند و هر روز در یك هاله ای قرار می گیرند و این باعث می شود افراد در دسته بندی های جناحی فكرهای متفاوتی را دنبال كنند.

لاریجانی افزود: لوازم آزادی و دموكراسی مستلزم صداقت است.

در پایان رییس مجلس در مراسم رونمایی از آثار تازه منتشر شده مركز اسناد مجلس شورای اسلامی از پژوهشگران تاریخ تقدیر و تشكر كرد.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از افراد به گونه ای از ولایت فقیه سخن می گویند كه وقتی به سابقه آن اشخاص برمی گردیم، می بینیم در گذشته آنها آثاری از پایبندی به ولایت فقیه دیده نمی شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *