جمعه ۴ خرداد ۱۴۰۳ - 24 May 2024
 
۰

سلب صلاحیت اعضای هیات‌مدیره چندبانك

دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۶:۲۵
کد مطلب: 222925
معاون نظارتی بانك مركزی از سلب صلاحیت اعضای هیات مدیره چندین بانك خصوصی به دلیل تخلفات صورت گرفته خبر داد و افزود: اعضای هیات مدیره این بانك ها به دلیل آن كه، فاقد سابقه اجرایی لازم بانكی بودند، صلاحیت آنان رد شد.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، 'ابراهیم درویشی' روز دوشنبه در نشست خبری بیست و دومین همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی كه با عنوان نظارت بانكی و سیاست های احتیاطی برگزار خواهد شد، بر دارا بودن صلاحیت حرفه ای توسط بانكداران تاكید كرد و گفت: اعضای هیات مدیره و بانكدارانی كه فاقد تخصص كافی هستند و بر طبق دستورالعمل احراز صلاحیت حرفه ای آنان تایید نشود، باید هر چه سریعتر از سمت خود كناره گیری كنند.

وی با اشاره به مصوبه شورای پول و اعتبار در افزایش نرخ سود بانكی و آزادسازی نرخ سود گفت: شورای پول و اعتبار اعلام كرد كه بانك ها در خصوص نرخ سود بانكی آزاد هستند، اما نباید نرخ سود بانكی را از 20 درصد بالاتر ببرند كه بانك ها نیز با تفاهم و توافق نرخ سودهای خود را كمتر از 20 درصد اعلام كردند.

معاون نظارتی بانك مركزی در خصوص وضعیت موسسه مالی و اعتبار اعتماد ایرانیان گفت: این موسسه پولی ضوابط بانك مركزی را رعایت نمی كرد و بانك مركزی به تمامی بانكها اعلام كرد كه حق اعطای سرویس و خدمات به موسسه مزبور را ندارند.

وی ادامه داد: متاسفانه اعضای هیات مدیره این موسسه پولی فاقد تخصص بانكی هستند و ما نگران هستیم كه چالشی همچون بهمن ایثار و وحدت گلستان برای آنان ایجاد شود.

درویشی گفت: اگر این موسسه پولی یك فرد متخصص بانكی را برای خود در نظر بگیرد و ضوابط بانك مركزی را رعایت كند، در آن صورت به این موسسه مجوز اعطا می شود.

به گفته وی، ‌هیات مدیره ای كه بانكی نیستند باید بركنار شوند، چون طبق ضوابط و مقررات، اعضای هیات مدیره بانك ها و موسسات اعتباری حداقل باید 10 سال سابقه كار مفید بانكی داشته باشند.

وی در مورد بانك هایی كه قرارداد یك ساله سپرده های گذاری با مشتریان بانكی امضا می كنند، اما به آنها سود پنج ساله اعطا می نمایند؛ گفت: بانك مركزی متناسب با تخلفات برخورد می كند، نمی شود به خاطر یك نرخ سود یك ساله كركره یك بانك را پایین آورد.

معاون نظارتی بانك مركزی در عین حال متذكر شد: كار بانكی همراه با ریسك است، اما ما كمترین ریسك را در شبكه بانكی نسبت به شعب و سندهایی كه صادر می شود، داریم و از نظر ما یكی دو مورد تخلف زیاد نیست.

وی گفت: امروز هیچ نهادی جز بانك مركزی حق دخالت در امور موسسات پولی را ندارد و فقط بانك مركزی متولی موسسات مالی و پولی است.

این مقام مسئول افزود: اخلال در فعالیت سلامت بانك ها می تواند بر كل اقتصاد و ثبات سیاسی - اجتماعی كشور تاثیر منفی بگذارد، زیرا تنها 10 درصد از منابع بانك ها از آن سهامداران آنها است و 90 درصد از منابع، از آن سپرده گذاران است.

به گفته وی، بانك ها به دلیل ماهیت و پیچیدگی فعالیت، به طور ذاتی آسیب پذیر هستند و ریسك های زیادی را به همراه دارند.

درویشی با اشاره به تاسیس 110 تعاونی اعتبار آزاد با مجوز وزارت تعاون، افزود: در هیچ كجای دنیا سابقه ندارد كه یك موسسه پولی، مجوز خود را از جایی غیر از بانك مركزی بگیرد، اما در ایران 110 مجوز برای تعاونی های اعتبار آزاد صادر شده، ضمن این كه مجوز صندوق های قرض الحسنه را هم نیروی انتظامی صادر كرده است.

وی با بیان این نكته كه چیزی به نام تعاونی اعتبار آزاد در هیچ كجای قانون و مقررات وجود ندارد، یادآور شد: با اختیاراتی كه قانون برنامه پنجم توسعه به بانك مركزی داد، از این پس هیچ موسسه ای بدون مجوز بانك مركزی نمی تواند فعالیت پولی و بانكی انجام دهد و سازمان یا نهاد دیگری هم نمی تواند این مجوز را صادر كنند.

معاون نظارت بانك مركزی از ابطال مجوز و انحلال 30 تعاونی اعتبار آزاد كه دست به دست، خرید و فروش می شدن خبر داد و گفت: 85 تعاونی اعتبار باقیمانده هم ادغام شدند و به نیت 14 معصوم در قالب 14 موسسه مالی و اعتباری ساماندهی شدند.

وی با بیان این نكته كه بانك مركزی ادغام تعاونی های اعتبار را بدون هیچ مشكلی انجام داد تصریح كرد: این عملكرد در 30 سال گذشته بی نظیر بود و به عبارتی شاهكار بانك مركزی محسوب می شود، اما این عملكرد مطلوب، تحت تاثیر ضعف كنترل های داخلی یك بانك قرار گرفت كه این فعالیت بزرگ و بی نظیر را كمرنگ كرد.

درویشی تاكید كرد: این در حالی است كه نظارت بر عملكرد یك بانك وظیفه كنترل های داخلی آن بانك است نه بانك مركزی.

وی در عین حال از بانك مركزی به عنوان بازوی توانمند قوه قضاییه در زمینه مسائل كارشناسی پرونده تخلف اخیر نام برد.

درویشی عملكرد بانك مركزی در زمینه ارز و سكه را هم مطلوب ارزیابی كرد و گفت: امروز بخش نظارت بانك مركزی با تقویت بنیه بازرسی، مقتدرانه بر عملكرد بانك ها و موسسات مالی نظارت دارد و قبل از اطلاع رسانه ها از بروز هر مشكلی، آن را مرتفع می كند.

وی درباره موسسه مالی و اعتباری مولی الموحدین هم گفت: این موسسه به بانك ایران زمین تبدیل شده است و شعب آن هم در مرحله تبدیل به بانك هستند و تعدادی از آنها هم تغییر نام داده اند، اما دلیل طولانی شدن فرآیند این تبدیل این است كه موسسه مولی الموحدین كفیل تعاونی اعتبار بهمن ایثار شده و در حال جمع آوری مطالبات این تعاونی است.

وی در عین حال اظهار داشت: ما به مدیران این موسسه اعلام كرده ایم كه هر چه زودتر كار تبدیل شعب به بانك را انجام دهند و اگر مورد اختلاف نظری هم میان سپرده گذاران درباره موسسه مخاطب آنها وجود نداشت، بانك مركزی برای رفع اختلاف به كمك خواهد آمد.

وی در پایان گفت: از چشم تیز بین بازرسین بانك مركزی هیچ تخلفی پنهان نمی ماند، اما ما بر طبق اصل تناسب مجازات با جرائم با تخلفات برخورد می كنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *