شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰
۲

دریافت زیرمیزی پاسخی به بی‌عدالتی‌هاست!

دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۵۹
کد مطلب: 220347
رئیس جامعه جراحان ایران با عنوان این مطلب که دریافت زیرمیزی پاسخی به بی عدالتی در حوزه سلامت است، اظهارداشت: تعرفه های پزشکان در فقیرترین کشورهای همسایه ما 4 برابر ایران است.
به گزارش مهر، دکتر ایرج فاضل روز دوشنبه در نشست خبری سی و ششمین کنگره جراحان ایران که قرار است از 16 تا 20 اردیبهشت ماه جاری در مرکز همایشهای رازی برگزار شد، در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چرا شاهد بروز پدیده زیرمیزی در جامعه پزشکی هستیم، گفت: موضوع تعیین تعرفه ها مسئله ای کهنه و مزمن است و مهمترین علت بروز مشکل در این زمینه به ناتوانی بیمه ها در پرداخت تعهدات شان بر می گردد.

وی افزود: مجموعه ای که تعرفه ها را تعیین می کند اکثریت قریب به اتفاق آنها از مصرف کنندگان خدمات هستند و طبیعی است که تعرفه های غیرواقعی تعیین شود که هیچ تناسبی با وضع اقتصادی جامعه ندارد.

فاضل با اعلام اینکه تعرفه های جراحی از 3 سال قبل تاکنون ثابت مانده است، گفت: این موضوع باعث شده تا در حق جامعه جراحان کشور اجحاف شود و جراحان با رقمهای نازل و کمتر از دستمزد یک تعمیرکار به وظیفه خودشان عمل کنند.

وی تاکید کرد: همین تعرفه های غیرواقعی است که حرفه پزشکی را مجبور می کند پدیده زیرمیزی را به وجود بیاورد و به رغم اینه بنده با چنین پدیده ای مخالفم اما به آنها حق می دهم چون این کار پاسخی به بی عدالتی در سلامت است.

رئیس جامعه جراحان ایران با اشاره به بررسی صورت گرفته در مورد تعرفه های پزشکی در کشورهای بسیار فقیر همسایه ایران، افزود: وقتی معدل تعرفه های این کشورها را گرفتیم، متوجه شدیم که پایین ترین تعرفه آنها 3 تا 4 برابر تعرفه ها در ایران بود.

وی  در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر در خصوص تعیین تعرفه ها در وزارت بهداشت، گفت: بر اساس قانون جدید، تعرفه ها می بایست در شورای عالی بیمه سلامت تعیین شود ولی با توجه به اینکه این شورا هنوز تشکیل نشده است ، تعیین تعرفه های بخش خصوصی باید در سازمان نظام پزشکی تعیین شود.

فاضل با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت هیچ حق در تعیین این تعرفه ها ندارد، ادامه داد: همان طور که گفتم تا زمانی که شورای عالی بیمه سلامت تشکیل شود، تعیین تعرفه های خصوصی بر عهده سازمان نظام پزشکی است.

رئیس جامعه جراحان ایران افزود: جامعه جراحان به طور رسمی از سازمان نظام پزشکی خواست به حقوق قانونی در خصوص  تعیین تعرفه های جراحی در بخش خصوصی اقدام کند و اگر اقدامی نکند، کوتاهی کرده است.

وی در پاسخ به این سئوال که شورای عالی بیمه سلامت هم یک مجموعه دولتی است و تعیین تعرفه ها در این شورا هم می تواند غیرواقعی باشد، اظهارداشت: هرگونه بی عدالتی و بی انصافی در جامعه رخ دهد، راههای غیرقانونی برای جبران آن پیدا می شود. لذا، با تعیین تعرفه های غیرواقعی، تشویق می کنیم که راههای انحرافی در این مسیر ایجاد شود و آنهایی که این تعرفه ها را تعیین می کنند، بدانند که مسئول این قبیل عملکردها و رفتارها هستند.

فاضل در خصوص ارائه راهکار برای خروج از وضعیت موجود در حوزه سلامت کشور، گفت: تنها راه حل، بیمه است. زیرا بیمه در کشورهای دیگر موفق بوده است و به طورکلی رابطه مالی بین پزشک و بیمار را از بین برده است. بنابراین، بیمه ها باید در کشور تقویت و حمایت شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اين آقا مطمئنه كه جراحان درامدشون در حد تعميركارا هستش؟!!!
احتمالا درامد تعميركارا ميليوني شده و ما خبر نداريم
Iran, Islamic Republic of
اين درست نيست كه پول غيرقانوني و حروم دكترا رو بيان توجيه كن و به نوعي حلالش كنن.
حروم حرومه حالا طرف ميخواد دكتر باشه