چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۰
۱

روشنگری جبهه متحد فتنه گران و منحرفان را ناکام کرد

حسین فدایی
يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۰۷:۱۰
کد مطلب: 220020
حسین فدایی در سال 1334 در شهرستان ری در خانواده ای مذهبی متولد شد . وی قبل از پیروزی انقلاب به همراه تعدادی از جوانان معتقد در راه اندازی گروه توحیدی بدر شرکت داشت و در اثنای مبارزه، به دلیل تکیه بر نقش محوری روحانیت در فعالیت سیاسی، با حجت الاسلام شاه آبادی همراه شد و درجهت مبارزه با رژیم شاه، چندین بار به زندان افتاد ودر نهایت در روز 22 بهمن 1357 توسط مردم، از زندان آزاد شد.
روشنگری جبهه متحد فتنه گران و منحرفان را ناکام کرد
به گزارش سرویس سیاسی جهان، وی در اوایل انقلاب با هدف جذب جوانان و کادر سازی برای انقلاب "اتحادیه انجمن های اسلامی شهرستان ری "را تشکیل داد.

حسین فدایی از موسسین و اعضای شورای اصلی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی تا سال 65 بود که در این سازمان به همراه آیت الله راستی کاشانی نماینده امام(ره) در جهت تثبیت خط ولایت و فقاهت گام برداشت و در مقابل طیف انحرافی این سازمان مقاومت کرد و در این سازمان نقش جدی در انهدام گروهک فرقان و برخی گروهک های التقاطی داشت.

ضرورت ارتباط گسترده فرماندهی سپاه و وزیر سپاه با مجلس شورای اسلامی و تعیین نماینده ای مشترک که مورد اعتماد در امور ذی ربط باشد ،منجر به نمایندگی وی  از سوی مسولان سپاه در امور مجلس شورای اسلامی گردید.

حسین فدایی پس از پایان جنگ، به مدیر کلی بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی استان تهران منصوب گردید. سازماندهی ماموریت ها، رسیدگی به نیازهای عاجل جانبازان، راه اندازی بخش مشاوره و مددکاری جانبازان و برنامه ریزی جهت ایجاد اشتغال جانبازان و توسعه کمی و کیفی فعالیت های بنیاد استان از جمله اقدامات مدیریت وی در این دوران است.
در جهت ساماندهی نیروهای انقلاب، فدایی به همراه مرحوم حجت الاسلام علی اکبر ابوترابی، محمود احمدی نژاد، داود دانش جعفری،علی دارابی و مجتبی شاکری "جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی "را تاسیس کرد که این جمعیت نقش محوری در توجه جریان اصولگرا به مفاهیم اساسی مهمی چون "تحول خواهی "،"گردش نخبگان"،"احترام به خرد جمعی"و.. داشت.

وی که دانش آموخته اقتصاد بازرگانی  و صاحب مقالات و تحقیقات گوناگون در امور اعتقادی و سیاسی، اخلاقی و ولایت فقیه است ، در دور هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی نماینده مردم تهران ،ری،شمیرانات و اسلامشهر بود.

فدایی در گفت وگویی تفضیلی با "جهان نيوز" به شبهاتی که در فضای انتخاباتی امروز وجود دارد، پاسخ گفته و در ادامه به عملکرد مجلس هشتم، ریاست مجلس نهم و ... رسیده است.

-    آقای فدایی علل جدایی جبهه پایداری و جبهه متحد چه بود؟ جبهه متحد خطر انحراف، فتنه و فساد را برجسته و مهم و ضرورت وحدت دانست. آیا اساسا چنین خطري وجود داشت؟ و  اگر چنین بود اين مفسدین و منحرفین چه كساني بودند؟

سوال شما این است که عده ای می گویند نه فتنه خطری است و نه انحراف خطری محسوب می شود پس چرا اینقدر این افراد را بزرگنمایی
پس گفتمان ما گفتمان متفاوتی نیست در درون گفتمان منشور روحانیت یا در درون گفتمان اصولگرایی هم سوم تیر است هم نهم دی وهم 22 بهمن
می کنند و در اثر بزرگنمایی آن می خواهند توصیه به وحدت کنند؟
بر اساس آنچه که از آموزه های دینی به دست آورده ایم. هیچ جا ندیده ایم که خداوند باری تعالی، پیامبر مكرم اسلام یا ائمه معصومین به مومنین سفارش به اختلاف کرده باشند. برعكس همواره معارف اسلامی مملو از بحث وحدت است. واقعا انحراف و فتنه نبوده یا نیست یا معما چو حل گشت آسان شود.

به اعتقاد بنده، جبهه متحد یکی از انگیزه ها و اهدافش این بود که با فتنه و انحراف و فساد در انتخابات مقابله کند و این توفیق را بدست آورد. دليل اين موفقيت، روشنگری ها و تبلیغات و بصیرتی است که به وجود آورده است.

اگر عملکرد شورای نگهبان را بررسی کنید خواهيد ديد كه چه كساني رد صلاحيت شده اند در اين ميان كساني بودند كه فتنه گر، انحرافي و فاسد بودند. نباید فراموش کرد وظیفه ماست که شورای نگهبان را با روشنگری کمک کنیم تا اين شورا بتواند کارش را خوبي جلو ببرد.
هم انحراف و فساد و فتنه بوده و هم هست. این ها به لطف الهی و بصیرت مردم نتوانستند توفیق آنچنانی بدست آورند.

-شبهه دیگری که مطرح است این که پالایش ها در دور دوم صورت گرفته و نمایندگان دور دوم اكثرا اصولگرا هستند. اكنون علت توصیه به وحدت چیست؟

ما هم اكنون موضع خاصی اتخاذ نکردیم چون اساسا گوش شنوایی نیست که بخواهیم مطلبی بگوییم.
ثانیا مردم مانند دور اول، خودشان مسیر راه را می روند و تصمیمشان را می گیرند و عمل می کنند.
ما وحدت را به عنوان یک راهبرد در نظر می گیریم نه یک تاکتیک. نه فقط برای انتخابات بلکه آن را دائمي مي دانيم.

ما می گویيم نیروهای وفادار به نظام، کسانی که اعتلا و پیشرفت و اقتدار و عزت کشور را می خواهند بايد دست در دست هم با یکدیگر هم افزایی ایجاد کنند برای شناسایی و حل مشکلات. اگر این ها دست در دست هم بگذارند دشمن نمی تواند رخنه کند و فاسدین و مفسدين و منحرفين نمی توانند سو استفاده کنند. وقتی بین نیروهای وفادار نظام اختلاف شد انحراف به دنبال شيطنت خود است فاسد و فتنه گر نيز دست به كار مي شوند.

- این چند لیست انتخاباتی برای دور دوم، آیا نمونه این اختلاف است و اینکه تک لیستی بودن نشانه وحدت است يا خير؟

دور دوم ادامه مرحله اول است هر کسی تصمیم گرفته ادامه تصمیم قبلش است. ما وحدت را به عنوان راهبرد مطرح مي كنيم كه بايد  دائمی به آن بپردازیم.

بعد از انتخابات نيز پرداختن به آن ضروری است و یکی از شاخص های اصولگرایی و مولفه های اصلی اصولگرایی وحدت است و وحدت را نباید حاشیه کرد و اختلاف را متن. وحدت باید متن باشد و اختلاف باید به حاشیه رانده شود.

ما صحبتمان بر سر اين است كه با بهانه جويي نمي شود وحدت را بر هم زد؟ اصلا چه كسي بي اشكال است؟ سخن اين است كه مدعياني كه اشكال مي گيرند آيا خود
خلوص سازی حرف غلطی نیست ولی این خلوص سازی فیزیکی نیست، بلکه نرم است. روش نرم و عاقلانه شکل می گیرد ولی اگر بخواهیم تحمیل کنیم یا آن را فیزیکی کنیم، ضد خودش جواب می دهد، خلوص سازی ضد وحدت نیست بلکه در ذیل وحدت، خلوص سازي صورت می گیرد نه در معرض اختلاف
بي اشكال هستند؟ حداقل هايي كه اصولگرايان بايد داشته باشند را حائز هستند و اگر بخواهيم شاخص و ميزان را بسته و تنگ بگيريم كسي نمي ماند. يه عده خاص تافته جدا بافته از ديگران مي شوند و اين تنگ نظري ها رهاوردي براي انقلاب نخواهد داشت.

حد افراد و اندازه آنان را مردم متوجه مي شوند اگر ما حرمت ها را بشكنيم چيزي باقي نمي ماند اگر كسي از روي خير انديشي تذكري به آقاي مهدوي تذكر بدهد بد نيست اما اگر اين را به سايت ها بكشانيم درست نيست. حرمت شكني نبايد صورت گيرد.

-جبهه پایداری همواره بيان مي كند تک لیستي خلاف نظر رهبر معظم انقلاب است که رقابتی شدن را مورد نظر دارند.

اين موضوع دیگر محل بحث نيست.

-جبهه متحد راهبردش در انتخابات دور دوم چیست؟

در جبهه متحد، از نامزدهایمان برای مرحله دوم 23 نفر ماندند که دو نفر کم داشتیم که از بدين جهت از جبهه پایداری دو نفر را در لیست گذاشتیم که به نظر ما این افراد تعلق جناحی و جبهه ای نداشتند و لیست 25 را به مردم معرفی می کنیم و مردم انتخاب می کنند. در آن جا یک مصوبه داشتیم اگر از بین 25 نفر اصولگرا برخی ها بین 5 یا 6 نفر يا بيشتر می خواهند تبلیغ خاصی کنند بلامانع باشد، لذا از درون آن 25 نفر برخي ها ليست مثلا ده نفره دادند يعني اين كه آن 25 نفر را تبليغ مي كنند ولي آن 10 نفر را بيشتر تبليغ مي كنند.

جمعيت رهپويان و ايثارگران از بین 25 نفر بر 13 نفر تاکید بیشتری دارد. در واقع آن را تبلیغ می کنیم و منعکس می کنیم. ما 25 نفر را تبليغ مي كنيم ولي روي چند نفر خاص تبليغ و تاكيد بيشتري داريم.

 -گفتمان جبهه متحد چيست؟ جبهه پايداري ها گفتمان سوم تير را مطرح كرده اند در اين خصوص نظرتان چيست؟

گفتمان جبهه متحد همان گفتمان اصولگرایی است، گفتمان اصولگرایی ترجمه گفتمان انقلاب اسلامی است. شاخص های این گفتمان در منشور روحانیت که جامعه روحانيت و جامعه مدرسین منتشر کرده منعکس است و این منشور را دوستانی که در پایداری هستند و گروه های دیگر هستند نیز قبول کرده اند، پس گفتمان ما گفتمان متفاوتی نیست در درون گفتمان منشور روحانیت یا در درون گفتمان اصولگرایی هم سوم تیر است هم نهم دی وهم 22 بهمن.
يعني اگر بخواهیم بگوییم 22 بهمن یك موضوع  است و گفتمان اصولگرایی یك موضوع  دیگری است ظلم به ملت کرده ایم. این مردمی که گفتمان اصولگرایی را قبول دارند همان هایی هستند که در نهم دی و 22 بهمن و سوم تير بودند.

سوم تیر و نهم دی و 22 بهمن در یک راستاست که همه در راستای گفتمان انقلاب اسلامی است و قابل مصادره هم نيست. اگر کسی بخواهد این ها را تفکیک کند بگوید این مال من است يعني آن را مصادره كرديم.
ولی اگر منظور این است که در بحران ها این سوم تیر، 9دی و 22 بهمن نقاط عطفی است در بحران ها که نماد و پرچمی است برای اصولگرایی بله، اصولگرايان در بحران ها ظهور و بروز يافته اند مانند سوم تیر، 9دي و 22 بهمن ها.در سوم تیر در برابر گفتمان لیبرال دموکراسی ایستادند، در نهم دی در مقابل فتنه گران ایستادند، در 22 بهمن وحدت آحاد ملت ایران را در مقابل نظام
در آستانه شکل گیری مجلس هشتم، تحلیل دولتی ها این بود كه با آقای لاریجانی بهتر می توانند کار کنند تا با آقای حداد. لذا تلاش کردند لاریجانی رییس شود، از اين رو ائتلاف نانوشته ای صورت گرفت. همان روزهای اول آنان پشیمان شدند و بر خود لعن و نفرین فرستادند که چرا این کار را کردند.
سلطه و دشمنان به نمايش گذاشتند، اصولگرایی یعنی این.

-عده اي مي گويند حماسه نهم دي را ما به راه انداخته ايم. آیا این حماسه عظیم کار اشخاص و احزاب بود؟

دوست داران انقلاب اگر بخواهند در اين راستا خط کشی ایجاد کنند  به انقلاب جفا كرده اند، در گفتمان محل خط کشی نیست. تمام وفاداران به نظام و علاقه مندان پیشرفت کشور و تمام ولايت مداران و پيروان خط امام و رهبري در ذیل گفتمان انقلاب اسلامی تعریف می شوند و همه این ها باید روی یک گفتمان وحدت داشته باشند. در درون گفتمان انقلاب اسلامي سلايق مختلفي است. سلیقه ها و روش کارها را نباید تعميم به جدایی در گفتمان. اگر این کار را بکنیم کشور را تکه پاره کردیم. اگر اين اتفاق رخ دهد جناج بندی و خط کشی هاي كاذب درست مي كنيم و اختلاف آفرینی کاذب درست می کنیم و این محکوم است.

-از درون همين موضوع بحث خلوص سازی مطرح مي شود؟

خلوص سازی حرف غلطی نیست ولی این خلوص سازی فیزیکی نیست، بلکه نرم است. روش نرم و عاقلانه شکل می گیرد ولی اگر بخواهیم تحمیل کنیم یا آن را فیزیکی کنیم، ضد خودش جواب می دهد، خلوص سازی ضد وحدت نیست بلکه در ذیل وحدت، خلوص سازي صورت می گیرد نه در معرض اختلاف.

خلوص سازی با وحدت در تعارض نیست، خلوص سازی جزوی از وحدت از وحدت است و وحدت هم ابزاری است برای تعالی و تکامل انسان و حامعه و پیشرفت کشور. ما هدفمان قرب الهی و تعالي فرد و جامعه است برای این که به این تعالی برسیم در بستر وحدت این کار را می کنیم. خلوص سازي يعني بايد مسئوليت را به انسان هاي صالح و كارآمد بساريم. اين افراد در بستر نرم و منطقی جای خود را پیدا می کنند. اگر وحدت باشد این اتفاق می افتد ولي اگر وحدت نباشد فرصت برای انسان های ناصلاح و ناخالص ایجاد می شود و ضد خلوص سازی می شود.

-    با توجه به کاهش طبیعی میزان مشارکت در دور دوم انتخابات، اهمیت این مرحله را چه طور مي دانيد؟

براساس تجربه ای که از گذشته داریم زماني كه انتخابات به دور دوم كشيده مي شود میزان مشارکت کم می شود ولی یک ضرب المثلی داریم که می گوید "کار را که کرد آن کس که تمام کرد"، مردم تهران که بزرگواری کردند با بصیرت به صحنه آمدند صمیمانه ازشان تشکر می کنیم و تواستند با رویکرد مثبت خود مشارکت بیشتری داشته باشند، امیدواریم در مرحله دوم نيز با همان شور و نشاط به صحنه بیاند و کار را به سرانجام برسانند و نهایی کنند. زيرا در مرحله اول عملا 5 نفر در تهران راي آوردند و 25 نفر دیگر برای مرحله دوم باقي ماندند و این شور و نشاط مردم سیلی محكمي به گوش دشمن خواهد بود.

-مذاكرات ایران و 1+5 در بغداد را هم در پيش داريم حضور مردم در این راستا چه قدر تاثيرگذار است؟

مشارکت مردم در مرحله اول یک آثار داخلی داشت که انسجام ملی و وحدت ملی را به نمایش گذاشت و يك آثار بیرونی داشت كه اقتدار ملي را به نمایش گذاشت و در مناسبات سیاسی ابزاری شد برای مذاکره کنندگان و سفیران انقلاب اسلامی که اين اقتدار و وحدت مردم را به رخ دشمنان بکشانند و دشمن را به موضع ضعف کشاندند.
مردم در مصاحبه هاي دور اول انگشتان خود را نشان مي
بنده می گویم مدیریت مجلس هفتم بهتر بود ديگران نيز دلايل خود را بگويند. هوچی گری غوغاسالاري و تخریب نکنيم حرف بزینم و استدال کنیم.مجلس هفتم چالشش با دولت کمتر بود، مجلس هفتم مقابل هر گونه انحراف محكم ایستاد، با جریان دوم خرداد اهل معامله نبود
دادند كه ما انگشتانمان را به چشم دشمنان کرديم. نقش مردم ايران در مذاكرات بسيار مشهود بود و در مشاركت دوم نيز تاثيرگذار خواهد بود.

-    یعنی حامیان سابق لاریجانی در مجلس نهم به دنبال همین خط نخواهند رفت؟

در عالم سیاست معلوم نیست اگر عالم سیاست بر اساس دیانت باشد یک ضابطه و شاخطه اي دارد، اگر ديانت را برداريم مذمت می شود. ما دیدم که افراد موضعشان سریع تغییر می کند وقتی موضوع را پيگيري مي كنيم مي بينيم که لابی های کثیف تاثیرگذار است.
ماانتظار و امیدمان این است که متدینين و اصولگرایان منطقی به صحنه بيايند و استدلال كنند.
بنده می گویم مدیریت مجلس هفتم بهتر بود ديگران نيز دلايل خود را بگويند. هوچی گری غوغاسالاري و تخریب نکنيم حرف بزینم و استدال کنیم.

بنده می گویم مجلس هفتم چالشش با دولت کمتر بود،  مجلس هفتم مقابل هر گونه انحراف محكم ایستاد، با جریان دوم خرداد اهل معامله نبود. ديگران ممكن است نظر ديگري داشته باشند.
ما نیازمند به مجلسي هستیم که تحول گرا و انقلابی و عاقل باشد در عین حال متخصص و کارآمد باشد و تنش زا نباشد. بنده مي گويم آقاي حداد اين وي‍‍ژگی ها را دارد.
ما اصلا نمی خواهیم دعوا کنیم ما بر اساس منطق و استدلال  وارد مي شویم و شفاف صحبت مي کنیم. بايد از لابی های کثیف سیاسی و بندبازی ها جلوگیری کنیم و از تهمت و افترا پرهيز شود.

-مجلس نهم مي تواند بهتر از مجلس هشتم باشد.

از شناختی که نسبت به برخی از نمایندگان پیدا کردم این امید بیشتری نسبت به اين مجلس وجود دارد.

-آقاي غلامحسین الهام در صحبت هایشان بيان كرده بودند كه مجمع تشخیص مصلحت نظام محل جمع شدن برخی چهره های سیاسی بیکار است، نظرتان در اين خصوص چيست؟

این سخنان درست نیست و قابل نقد است. اگر آقاي الهام حرفايش را پس گرفته ما حرف پس گرفته را قبول مي كنيم. زیرا آن حرف ها دقيق و منطقي نبود. اشكال دار بود.

آقای فدایی درباره عملکرد 4 سال اخیر کمیسیون اصل 90 که شما نائب رئیس آن هستید هم توضیح دهید؟ آیا فعالیت این کمیسیون راضی کننده بوده است؟

كميسيون اصل نود در مجلس هفتم و هشتم رويكرد جديدي را آغاز كرد. طرز كار سه قوه را بررسي مي كند. طرز كار را هم وسيعي تعريف شده است محدوديت بسته تعريف نشده است.

بر اساس سوالي كه از شوراي نگهبان شده است در طول ادوار گذشته مجلس، طرز كار هر قوه وسيع است و محدوديتي براي كميسيون وجود ندارد. اين گستردگي كار و وسيع بودن موضوع در كميسيون بسط گذاشته شد هم در مجلس هفتم و هم هشتم رويكرد تغيير كرد. به جاي اين كه به مسائل جاري و روزمره پرداخته شود به مسائل كلان پرداخته شد. اين رويكرد فرصتي را به وجود آورد تا پرونده هاي مهم در دستور كار كميسيون در حوزه هاي زمين خواري، معوقات بانكي، نظام مالياتي و وضعيت صنعت كشور قرار گيرد. دستاوردهاي خوبي هم داشت گزارشات آن را به دستگاه هاي مربوطه منعكس شد و در حد توان هم پيگيري شد. بخشي از اين پيگيري ها به ثمر نشست و برخي هم به ثمر ننشسته است اين رويكرد اگر تقويت شود و ادامه يابد در اصلاح امور موثر خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
برخلاف این برادر بنده معتقدم گفتمان سوم تیر جریان خالص سازی در بدنه انقلاب اسلامی و بازپس گیری انقلاب و پست های جمهوری اسلامی از اشخاص و احزاب قدرت طلب و منحرف از انقلاب اسلامی است.
گفتمان سوم تیر امروز به این اندازه از بلوغ و قدرت رسیده است که می تواند نقش آفرینان خود را نیز در مدت زمان کوتاهی خالص سازی نماید، و شخصی همانند احمدی نژاد را که در ایجاد این گفتمان حضور پر رنگ داشته و امروز دارد توسط این گفتمان غربال می شود.
با این حساب هیچ یک از احزاب صاحب این گفتمان نیستند، بلکه لیدر این گفتمان امام خامنه ای و اعضای آن مردم کوچه و بازارند که از سال 84 از خواص بعضا بی بصیرت و بعضا بی خاصیت عبور کرده و گفتمان انقلاب اسلامی را در قالبی جدید احیاء نموده اند؛ و این واقعیتی است که بر احزاب و تشنگان قدرت سخت جانکاه و چون زقوم است.