دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۰
۱۸

جبهه پایداری پاسخگوی این نامه تامل‌برانگیز باشد

يکشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۱۳
کد مطلب: 209350
با وجود درخواست های مکرر حضرات آیات مهدوی کنی و یزدی، اعضای جبهه پایداری به بهانه آنچه مخالفت با ساکتین فتنه و پرهیز از سهم خواهی نامیدند، حاضر به وحدت با جبهه متحد اصولگرایان نشدند.
به گزارش جهان، امروز اما، نامه ای از حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی، دبیر این جبهه سیاسی منتشر شده که اگر صحت داشته باشد اکثر ادعاها و شعارهای اعضای جبهه پایداری را زیر سوال خواهد برد.

این نامه را که سایت "تریبون مستضعفین" منتشر کرده، حاکی از "سهم خواهی ویژه" جبهه پایداری از جبهه متحد در قبال تن دادن به وحدت است. یکی از شعارهای این جبهه پرهیز از سهم خواهی بوده است.

آقاتهرانی در نامه اش به حضرات آیات مهدوی کنی و یزدی، ضمن برشمردن نقدهای خود به ترکیب اعضای جبهه متحد، اعلام کرده که در صورتی لیست این جبهه را منصفانه می‌داند که حداقل نیمی از اعضای آن، از طرف جبهه پایداری باشند و حداقل شرط همراهی، عضویت سه نفر در شورای اجرایی و یک نفر در شورای حکمیت است.

وی با بیان اینکه "سهمیه بندی تعداد نفرات اضلاع در شورای اجرایی مورد پسند این جبهه نبوده" نوشته است: در خواست قبلی تعلق حداقل ۵۰ درصد شورای اجرایی یعنی چهار نفر از هشت نفر به این جبهه بوده است. اینک به منظور تحقق وحدت، انتظار می‌رود که حداقل سه نفر را به شرح ذیل در ترکیب شورای اجرایی قرار دهید که عبارتند از: مهندس صادق محصولی، دکتر کامران باقری لنکرانی و دکتر اصغر زارعی."

در این درخواست، محصولی به عنوان نفر اول جبهه پایداری برای
بارها از اعضای جبهه پایداری دعوت شد اما نیامدند. بنا شد با آقایان کعبی و فدایی گفتگو کنند اما باز نیامدند. جبهه پایداری مدام بر این نکته تاکید می کرد که باید تعداد ما در سازوکار جبهه متحد افزایش یابد. این خود سهم خواهی است.
قرار گرفتن در ترکیب شورای اجرایی جبهه متحد معرفی شده است. گرچه محصولی از اعضای محوری جبهه پایداری هم هست اما با توجه به کارنامه و سوابق وی، جبهه متحد و بدنه اصولگرایان نظر مثبتی درباره او ندارند.

آقاتهرانی همچنین خواسته است که حجت الاسلام روح الله حسینیان در ترکیب شورای حکمیت قرار گیرد.

مصادره 9 دی

آقاتهرانی در بخشی دیگری از این نامه، بی توجه به اینکه حماسه 9 دی متعلق به همه ملت و ولایت است، در حرکتی تامل برانگیز آن را به نفع جبهه پایداری مصادره کرده است.

وی عنوان کرده که "در دور پیشین که تدبیر بزرگان بر وحدت اصولگرایان و ارائه لیست واحد بود، برخی از افراد عهد شکستند" که نباید در جبهه متحد قرار گیرند.

زیر سوال رفتن شعارها

جبهه پایداری از همان ابتدا برای اثبات خود به جای رویکرد اثباتی، تخریب جبهه متحد را با دادن مانور بر روی مفاهیمی چون "ساکتین فتنه"، "حامیان ساکتین فتنه"، "نزدیکان ساکتین فتنه"، "پرهیز از سهم خواهی" و... در دستور کار قرار داد و حتی پس از اینکه چهره های "بد" مورد ادعای آنان در لیست نهایی جبهه متحد قرار نگرفت، این تخریب ها کاهش پیدا نکرد.

اما سهم خواهی ویژه جبهه پایداری از جبهه متحد اصولگرایان در شرایطی مطرح شده که تاکنون پایداری ها جبهه متحد را به سهم خواهی متهم و خود را مطابق با منطق اصولگرایی توصیف کرده اند. به عنوان نمونه حمید رسایی در این باره مدعی است: برای ما منطق اصولگرایی مهم‌تر از سهم‌خواهی است، و اگر منطق اصولگرایی بر کمیته‌ی وحدت اصولگرایان حاکم باشد ولو این‌که ما هم در آن کمیته حاضر نباشیم آن را قبول داریم.

لنکرانی، سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی، هم در موضعی متفاوت با سهم خواهی مطرح شده در نامه آقاتهرانی، از تکلیف گرایی در جبهه پایداری سخن گفته و
آقاتهرانی در نامه اش به حضرات آیات مهدوی کنی و یزدی، ضمن برشمردن نقدهای خود به ترکیب اعضای جبهه متحد، اعلام کرده که در صورتی لیست این جبهه را منصفانه می‌داند که حداقل نیمی از اعضای آن، از طرف جبهه پایداری باشند و حداقل شرط همراهی، عضویت سه نفر در شورای اجرایی و یک نفر در شورای حکمیت است.
عنوان کرده است: بر این باوریم که نباید از این افراد در جایگاه‌های مهم استفاده کنیم، البته از جهت فردی به آنها احترام می گذاریم اما اصول و ارزش های انقلاب برای ما بسیار مهم است و تکلیف گرا هستیم.
او همچنین گفته است که "جبهه پايداري حزب نيست، جبهه پايداري يك جبهه گفتماني است."

سهم خواهی پایداری ها به روایت زاکانی

اما به نظر می رسد نامه آقاتهرانی به صراحت، ادعای تکلیف گرایی و گفتمانی بودن جبهه پایداری را زیر سوال برده و آن را به یک شعار تبلیغاتی نزدیک کرده است.

دکتر علیرضا زاکانی، رئیس ستاد انتخابات جبهه متحد اصولگرایان شنبه شب در مناظره با حجت الاسلام قاسم روانبخش ، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری، همین سهم خواهی را مورد اشاره قرار داد. او همچنین به انتقاد از برخی از عملکردهای جبهه پایداری پرداخت و گفت: بارها از اعضای جبهه پایداری دعوت شد اما نیامدند. بنا شد با آقایان کعبی و فدایی گفتگو کنند اما باز نیامدند. جبهه پایداری مدام بر این نکته تاکید می کرد که باید تعداد ما در سازوکار جبهه متحد افزایش یابد. این خود سهم خواهی است.

وی خاطر نشان کرد: با این اوصاف بنا شد که آقاتهرانی به جمع حکمیت اضافه شود و 2 نفر دیگر نیز در اضلاع تشکل های اصولگرا قرار گیرند اما باز دوستان پایداری قبول نکردند.

زاکانی همچنین به رویکرد خلاف رویه اعضای جبهه پایداری در جریان انتخابات مجلس هشتم هم اشاره و عنوان کرد: در انتخابات ریاست جمهوری اختلافی  برای تعیین نامزدها در شورای هماهنگی بوجود آمد اما در انتخابات مجلس هشتم سامانه 6+5 طراحی شد. اما همین دوستانی که هم اکنون محور جبهه پایداری هستند در آن سامانه خلاف رویه را در پیش گرفتند و ما همواره به دوستان تذکر می دادیم که رویه ای که در پیش گرفته اید درست نیست.

با توجه به این واقعیت ها به نظر می رسد جبهه پایداری باید نسبت به این نامه نگران کننده پاسخگو باشد و روشن کند که محتوای این نامه و سهم خواهی مطرح شده در آن از نظر آنان مورد تایید است یا خیر؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
زمانی که فردی دارای تابعیت دوگانه باشد وبدون هیچ مشکلی از فیلترهای مختلف در اختیار همفکران بگذرد چرا ادعای بهترین بودن را نداشته باشد . براستی اگر یک غیر همفکر اصولگرایان تابعیت دوگانه می داشت می توانست اینچنین کرکری بخواند.
United States
واقعا جاي تاسف داره چون هر دو گروه فقط سهم خواهي دارند و ديگري رو محكوم ميكنند با اين رويه شكست اصولگرايان قطعي بنظر ميرسد
مفهوم گرین کارت با تابعیت دوگانه متفاوته
گرین کارت یعنی اینکه برای ورود به امریکا نیازی به ویزا نداری
اقای اقاتهرانی گرین کارت داره
به نظرم جبهه پایداری به اندازه وزنش سهم خواسته و این چیز بدی نیست .
من مانده ام چرا آقاي مرتضي اقا تهراني در خصوص ثروت محصولي كه اسپانسر پايداري هم هست سكوت نموده اند
چرا هروقت نام آقاتهرانی مطرح می شود بحث گرین کارت هم مطرح میشه؟ کسی می تونه توضیح بده
متن كامل نامه بزنيد
همه این تحلیل شما در این نوشته مبتنی بر یک مطلب غیر واقع است شما اول اصل وجود داشتن این نامه را اثبات کنید بعد تحلیل تخریبی کنید
آقا تهرانی زیاد هم به خود مغرور نباشد. چرا که باید جوابگوی همراهی با دولت بخصوص آقای مشایی باشد.
Iran, Islamic Republic of
جناب جهان مگه جبهه پایداری سایت رسمی ندارد وبارها اعلام نشده که اخبار توسط سایت رسمی جبهه پایداری رصد بشود ..........چرا بر روی اگر اما جو سازی میکنید؟؟چرااز حرفها تکه برداری کرده؟وچرا.................
Iran, Islamic Republic of
اگر صحبت از سهم است پس فلسفه حضور لاريجاني و قاليباف در تركيب جبهه متحد چيست؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
اعضای پایداری مرتب با دولتی ها جلسه دارند اما محرمانه!
United States
باید دو گروه درمجموع حدود 40 نامزد معرفی کنید تا مردم 30 نفر را انتخاب کرده و درعین حال که اصلح به مجلس راه می یابد ؛ شانس خائنین هم زیاد نمی شود
Iran, Islamic Republic of
چه زود همه به جان هم افتاديد. زنده باد احمدي نژاد كه باطن همه ي شما را خيلي پيش تر شناخت.
Iran, Islamic Republic of
نقد سايت فردا در باره نامه مذكور منصفانه تر از مطلبي است كه شما گذاشتين
United States
از کی تا حالا انتقاد و بیان اختلاف دیدگاهها شده به جان هم افتادن؟! به کوری چشم همه دشمنان جریان اصولگرایی هر دو جبهه اصولگرایی پشتاپشت هم از راه انقلاب دفاع می کنن
United Kingdom
از دوستان رجانیوزی انتظاری نیست ولی شما را به خدا شما در این زمینه سکوت کنید. رجانیوز از سالها پیش تکلیف خودش را نمی دانست و در مورد عشق به احمدی نژاد و عشق احمدی نژاد به مشایی، هنوز هم نتوانسته توجیه مناسبی پیدا کند و از تناقض مفرط رنج می برد. سابقه انتخابات در ایران هم نشان داده که مردم به این لیستها اقبالی نشان نمی دهند. بگذارید قضیه به همین روال پیش رود
بنده به شخصه هیچ وقت لیستی رای ندادم و نخواهم داد و از بین لیستهای مختلف انتخاب می کنم. این تصور که مردم اجازه می دهند که شما برایشان تصمیم بگیرید، تصور اشتباهی است.
اتفاقا سابقه در ايران نشان ميدهد كه شهرهاي بزرگ و بخصوص تهران نمايندگانش ليستي انتخاب ميشن، وگرنه كي پرويز سروري رو از توي بسيج ادارات و كارخانه ها ميشناخت؟ كي زهره الهيان و لاله افتخاري رو ميشناخت؟