کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اعتراض به "مستند صراط" و تایید خبر جهان؛

دفتر حسن روحاني: ما کشور را از جنگ نجات دادیم!

14 بهمن 1390 ساعت 15:14

"مستند صراط" در قسمت چهارم خود با بررسي فراز و نشيبهاي فعالیت های هسته اي در سي ودو سال اخير به تشريح مستند مذکرات ايران و غرب از جمله مذاکرات منجر به تعليق فعاليتهاي هسته اي ايران پرداخت.


به گزارش جهان، این قسمت صراط و واقعیت های مذاکرات سعدآباد اما به مذاق حسن روحانی خوش نیامده و دفتر او در نامه ای،"مستند صراط" را برنامه اي خلاف واقع توصيف کرده است.

حسن روحاني در آن مقطع دبیری شورای عالی امنیت ملی و رياست تيم مذاکره کننده ايران را بر عهده داشت.

دفتر روحاني در نامه خود، مذاکرات سعدآباد را از قطعات افتخارآميز تاريخ سياسي کشور خوانده و ادعا کرده است که ما با این مذاکرات ایران را از موضع اتهام خارج کردیم و از جنگ نجات دادیم.

پيش از اين نيز دفتر آقای هاشمي رفسنجاني، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و شهرام جزایری به پخش مستند صراط اعتراض کرده بودند.

به گزارش خبرگزاری ها، در اين نامه بخشي از برنامه صراط كه در آن به فعاليت گروه هسته‌يي دوره دوم (مهر ‌٨٢ تا مرداد ‌٨٤) اشاره شده، انتخاب مصاحبه مسوولين «گزينشي» خوانده شده و در عين حال از اين‌كه «در اين برنامه، ‌حرف‌هاي بي‌اساس و بدون منبع دقيقي از دو وزير خارجه وقت اروپا نقل قول شد» ابراز تاسف شده است.

در بخش ديگري از اين نامه خاطرنشان شده است: كليه سياست‌ها و اقدامات گروه هسته‌يي، از جمله دعوت از سه وزير خارجه وقت اروپا و مذاكرات سعد‌آباد كه منتهي به بيانيه تهران گرديد، در چارچوب مصوبات سران نظام بوده و از قطعات افتخارآميز تاريخ سياسي كشور است.

هم‌چنين در بند ديگري از اين نامه آمده است: در كليه موارد، تصميمات هسته‌يي به صورت جمعي و با هماهنگي با بالاترين مقامات نظام اتخاذ گرديده است.

نويسندگان اين نامه خاطرنشان كرده‌اند: مراجعه به كتاب‌هاي محمدالبرادعي، مديركل سابق آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و همچنين يوشكا فيشر، وزير خارجه وقت آن زمان كه اخيرا منتشر گرديده، مي‌تواند اين امر را براي آن‌ها روشن سازد كه چگونه گروه مذاكره كننده دوره دوم:

‌١) كشور را از خطر جنگ رهانيد.

البرادعي در كتاب خود مي‌گويد: جك استراو شغل خود را به دليل احمقانه خواندن جنگ قريب‌الوقوع آمريكا عليه ايران از دست داد؛

‌٢)كشور را از موضع متهم به مدعي رسانيد.

خانم رايس، وزير امور خارجه آمريكا در مصاحبه ‌٢٠ اسفند ‌٨٣ خود با رويترز مي‌گويد ايراني‌ها در مذكرات خود با سه كشور اروپايي موفق شده بودند آمريكا را منزوي كنند و به نحوي طلبكار باشند كه آمريكا و اروپا به آن‌ها امتياز بدهد؛

‌٣)مسائل مورد بحث و استناد دشمنان ملت را حل و فصل نمود.

گزارش‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به خوبي گوياي آن است كه اتهامات دشمنان ايران مبني بر اين‌كه ايران به مدت هجده سال مخفي‌كاري كرده و تعهدات بين‌الملي هسته‌يي خود را نقض نموده است به تدريج حل و فصل نموده و در قطعنامه نوامبر ‌٢٠٠٤ پرونده هسته‌يي ايران از دستور كار اضطراري شوراي حكام خارج مي‌شود؛

‌٤)فرصت لازم را براي دانشمندان هسته‌يي جهت تكميل فن‌آوري هسته‌يي به وجود آورد.

در پاييز ‌١٣٨٣ تعداد سانتريفيوژها را از چند عدد به حدود ‌١٣٠٠ عدد رساند و به دولت نهم تحويل داد. UCF اصفهان را در بهار ‌١٣٨٣ و آب سنگين اراك را در تابستان ‌١٣٨٣ تكميل نمود.

در بند ديگري از اين نامه يادآوري شده است: تعليق موقت و داوطلبانه قطعه و مونتاژ براي نخستين بار توسط گروه هسته‌يي دوره دوم در تيرماه ‌١٣٨٣ شكسته شد و دكتر حسن روحاني، دبير وقت شوراي عالي امنيت ملي طي مصاحبه‌اي در تاريخ ‌٩/٤/١٣٨٣ آغاز فعاليت را اعلام نمود. پايان تعليق موقت و داوطلبانه اصفهان نيز توسط گروه هسته‌يي‌ مذكور در ارديبهشت ماه ‌١٣٨٤ اعلام گرديد و دكتر حسن روحاني، دبير وقت شوراي عالي امنيت ملي نيز طي مصاحبه‌اي در تاريخ ‌١٠/٢/١٣٨٤ اين مساله را اعلام نمود.  

پخش مستند صراط از شنبه هشتم بهمن آغاز شده و قرار است تا بيست بهمن ادامه يابد.

گفته مي شود برخي شبکه هايي که مستند صراط را پخش مي کنند تحت فشارهاي خاصي قرار گرفته اند.

قسمت پنجم صراط که کاري از کامران نجف زاده بود ديشب برخلاف روند معمول شبهاي اخير، از شبکه سوم سيما پخش نشد.


کد مطلب: 206914

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/206914/دفتر-حسن-روحاني-کشور-جنگ-نجات-دادیم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com