جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰
۷
یک بررسی علمی ثابت می‌کند؛

افزایش‌ درآمد ارزی کشور با قطع صادرات نفت به اروپا

دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۰۹:۱۲
کد مطلب: 206062
بررسی‌ها نشان می‌دهد تمامی کارشناسان حوزه انرژی از افزایش قیمت نفت خام پس از قطع صادرات نفت ایران به اروپا سخن گفته‌اند.
افزایش‌ درآمد ارزی کشور با قطع صادرات نفت به اروپا
سرویس اقتصادی جهان - مهدی ساسانی:

یکی از نگرانی‌های موجود برای قطع صادرات نفت به اروپا عدم امکان فروش مجدد این بخش از نفت صادراتی به دیگر خریداران و در نتیجه کاهش درآمدهای ارزی کشور است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تمامی کارشناسان حوزه انرژی از افزایش قیمت نفت خام پس از قطع صادرات نفت ایران به اروپا سخن گفته‌اند.

با فرض صادرات روزانه 2 میلیون بشکه نفت از ایران به قیمت 110 دلار، درصورتی که بازار با افزایش 22 درصد قیمت نفت روبرو شود اثر کاهش 18 درصد صادرات نفت ایران جبران می‌شود. با این وجود فرض می‌کنیم قیمت نفت تنها 10 درصد افزایش داشته باشد. در چنین شرایطی 80درصد از نفت صادراتی ایران که خریداران خاص خود را دارد با قیمتی بالاتر از شرایط فعلی به فروش می‌رسد. برای 20 درصد باقیمانده نفت صادراتی کشور با توجه به شرایط بازار انرژی و تقاضای موجود در آن قطعا خریدار وجود دارد.

حال اگر مسوولان کشور این بخش از نفت صادراتی کشور را به قیمت امروز (قبل از افزایش ناشی از شوک قطع صادرات) قیمت‌گذاری کنند حتی یک قطره از این نفت روی زمین نخواهد ماند و در مجموع در‌امد کشور از محل فروش نفت خام 8 درصد افزایش خواهد داشت.

لازم به ذکر است با توجه به دشواری‌های فنی و غیر فنی اتحادیه اروپا برای جایگزینی نفت ایران خریدار اصلی این بخش از نفت صادراتی کشور دلال‌هایی خواهند بود که نفت را به مقصد اروپا بارگیری می‌کنند. در چنین حالتی اگر شرط خرید ارزان‌تر نفت ایران تسویه آن با ریال، طلا یا دیگر ارزها به غیر از دلار یا یورو باشد ضربه دیگری بر تحریم‌های تصویب شده‌ی اتحادیه اروپا وارد خواهد شد.

با توجه به مزایای قطع صادرات نفت به اتحادیه اروپا و ضرر روزانه آن برای اقتصاد و منافع ملی کشور ضروری است تا قطع صادرات نفت به اروپا هرچه سریعتر در دستور کار مسوولان کشور قرار گیرد
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
هرچه زودتر باید این اتفاق بیفته و باید به صورت یک اقدام شوک آور باشه و قیمت نفت در یک زمان شدیداً بالا بره.
هر روز که بگذره زمان رو از دست میدیم.
فراموش نکنیم قرار شد در مقابل هر تهدید ما هم تهدید بکنیم و دیگه نباید فقط دلخوش باشیم که ضربه های اونها رو خنثی بکنیم. باید خودمون هم به اونها ضربه بزنیم. این عمل اونقدر شدید هست که تا یک مدتی به خودشون بپیچن!
این را هم در نظر بگیرید با کاهش یافتن تعداد مشتریان، توان چانه زنی آنان افزایش می یابد و می توانند نفت را با قیمت پایین تری از ایران ابتیاع کنند.
United States
"این را هم در نظر بگیرید با کاهش یافتن تعداد مشتریان، توان چانه زنی آنان افزایش می یابد و می توانند نفت را با قیمت پایین تری از ایران ابتیاع کنند."


برخلاف نظر شما باید عرض کنم نفت یک کالای اساسی برای کشورهای دنیاست که اگر دیر بهشون برسه ظررهاش بیشتر از وقت صرف کردن جهت چانه زنی هست . لذا ایران کمی در فروش نفت تعلل کنه و نفتش از سبد نفتی دنیا کم بشه قیمت اونقدر بالا میره که مجبور بشن بیان با التماس هم که شده نفت بخرن
Iran, Islamic Republic of
با توجه به اظهار نظرهاي مقامات اروپايي به نظر مي رسه كه اونها از اين اقدام ايران نگران هستند يه خصوص كه عربستان هم كه قبلا ادعا كرده بود نفت بيشتري توليد مي كنه در چند روز اخير هيچ اظهار نظري نداشته پس لازمه هرچه سريعتر اين اقدام انجام بشه. به نظر ميرسه در بدترين شرايط ايران فقط افزايش درآمد نخواهد داشت!!
Iran, Islamic Republic of
مسئولين باید زودتر عمليات مقابله به مثل را انجام دهند كه زمان را از دست ندهيم
Iran, Islamic Republic of
تو اين متن يه نكته اساسي اشاره شده و اون هم ضربه دومي است كه ايران مي تونه به تحريم و اروپا وارد كنه. اون هم لزوم تسويه با ريال يا طلا يا ديگر ارزها به غير از دلار و يورو است براي ارزان تر خريدن نفت ايران.
اين بخش هم بايد پررنگ بشه حتما
کاش مسئولین در این ماجرا انقلابی عمل کنند
ما منتظریم