جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۰
۱۳

ربط رشداقتصادی ۱۰درصدی باتئوری افزایش تعطیلات احمدی نژاد

پنجشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۲۹
کد مطلب: 178233
در کشوری که اقتصادش و زیرساخت های تولید و اشتغالش نیاز به کار و تلاش فراوانی از سوی مردم و مسئولان دارد چگونه می توان روزهای زیادی را نیز به هر اسم و نامی، از روزهای رونق کسب و کار آن کشور و آن اقتصاد به بهانه شاد کردن مردم کاهش داد...؟!
سرویس اقتصادی جهان ـ رئیس جمهور احمدی نژاد روز چهارشنبه در نشست مشترک هیئت دولت و مدیران اجرایی کشور باز هم از تئوری جدید خود پیرامون تعطیل شدن روزهای پنجشنبه در کشور دفاع کرد. 

او همچنین در خلال صحبت های خود و با اشاره به یکی از اقدامات دولت تصریح می کند که عده ای در کشور هستند که شادی مردم را برنمی تابند! 

البته دولت ما از این قبیل مواضع زیاد دارد و نشان داده است که در ارائه طرح های عجیبی نظیر اعطای ۱۰۰۰ متر زمین به هر خانوار ایرانی، حضور زنان در ورزشگاه ها و یا نداشتن اختلاف اصولی با کشوری مثل فرانسه مانعی را پیش روی خود نمی بیند. طرح هایی که همواره بیش از آنکه سبب شادی مردم باشند عاملی شده اند برای سرازیر شدن موجب انتقادات بیشتر به سمت دولت و رئیس جمهور. 

در بحث اخیر رئیس جمهور که ناظر به بیشتر شدن روزهای تعطیل در کشور ایران است اما باید گفت که شاید این طرح بتواند در ایران عملی باشد. 

اصلاً شاید روزی برسد که ما بتوانیم بیش از هر کشوری در دنیا روزهای تعطیل رسمی داشته باشیم. اما این مسئله ناظر به وجود زیرساخت هایی است که تا زمانی که عملی نشده اند، رئیس جمهور محترم و مشاورانش نه تنها نباید به فکر ازدیاد این تعطیلات باشند بلکه در جهت کاهش آنها و لغو تعطیلات مصوب هیئت دولت! نیز تلاش کنند بسیار بهتر است. 

رئیس جمهور محترم دست بر روی فرضیه ای گذاشته است که اگرچه در نگاه اول امری شادی آور و مطلوب برای قاطبه مردم به نظر می رسد اما نگاهی به واقعیت های جامعه کنونی ما می تواند ارکان ارائه این تئوری را از حیّز انتفاع خارج کند.

*ارتباط رشد ۱۰ درصدی اقتصاد با افزایش تعطیلات
در ابتدا باید گفت که این قبیل طرح ها آن هنگام می توانند بعنوان یک دستور کار در دولت یک کشور قرار گیرند که اقتصاد آن کشور در وضعیت مطلوبی باشد. البته شاید اگر بخواهیم در این زمینه به آمار رئیس جمهور از رشد اقتصادی (۱۰ درصد) بسنده کنیم شاید طور دیگری نتیجه بگیریم اما اذعان عمده کارشناسان و حتی برخی مسئولان ذیربط دولتی نشان می دهد که ماجرا چیز دیگریست و اقتصاد ما درگیر چالش هایی است که مدیریت آنها تلاش و کوشش وافری می طلبد. 

در واقع در کشوری که اقتصادش و زیرساخت های تولید و اشتغالش نیاز به کار و تلاش فراوانی از سوی مردم و مسئولان دارد چگونه می توان روزهای زیادی را نیز به هر اسم و نامی، از روزهای رونق کسب و کار آن کشور و آن اقتصاد به بهانه شاد کردن مردم کاهش داد...؟! نکته ای که اگر دقیق تر نگاه کنیم درمی یابیم که حتی شاید خودم مردم نیز به آن رغبتی نداشته باشند.

*تعطیلیها باشد برای وقتی که میزان ساعات کار مفید را افزایش دادیم
گام بعدی در رد تئوری افزایش تعطیلات، نگاهی به میزان کار مفید در اقتصاد ایران است. حتی بر طبق اذعان مقامات دولتی نیز این رقم در کشور ما بسیار پایین است و به هیچ وجه در سطح کشورهای پیشرفته دنیا نیست. حال چگونه است که با این ساعات کاری بیشتر نامفید و کمتر مفید، قرار می شود که لحظه های دیگری نیز از ساعات شاید مفید کم کاری کم شود؟

*کسی به فکر مستضعفان هم هست؟
و گام آخر و البته شاید مهمترین گام در رد تئوری افزایش تعطیلات، میزان بسط عدالت اقتصادی و رفاه در ایران است. اگر بخواهیم صادقانه تر به موضوع نگاه کنیم حقیقت این است که در موقعیت کنونی؛ مسافرت، بسیاری از تفریحات و مقولاتی از این دست، جملگی به قشر متوسط رو به بالای جامعه ما تعلق دارد و قشر کم درآمد اگر بخواهد هم امکان چنین تفریحاتی را ندارد. 

این مسئله به راحتی و با چند حساب سرانگشتی نیز قابل اثبات است. پس نتیجه منطقی این می شود که قشر محرومتر نه تنها ترجیح می دهد ساعات بیشتری را برای بهره مندی بیشتر اقتصادی خود به کار اختصاص دهد؛ بلکه به دلیل داشتن غم نان! تفریح خاصی را هم برای روزهای تعطیل بیشتر خود، لااقل در موقعیت کنونی نمی تواند، داشته باشد. شاهد مثال آنکه برای قشر محروم حتی تعطیلات دو هفته ای نوروز و مسائل پیرامونی آن هم عذاب آور است چه رسد به طرح دولت برای افزایش روزهای تعطیل رسمی.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
كار كيفي مهم است نه ساعت و كميت
Iran, Islamic Republic of
آقا يكنفر تو اين مملكت حرف حسابي زده چرا اينقدر اعتراض خوب راست ميگه .
Iran, Islamic Republic of
ما و همكاران با نظر رئيس جمهور به شدت موافقيم
Iran, Islamic Republic of
پروژها و طرحهای مهم شبانه روزی است پشت میز نشستن و چای خوردن برق , آب, گاز و .. مصرف کردن چه کمکی به اقتصاد می کنند جز کار شکنی و سنگ اندازی
Iran, Islamic Republic of
می دانید که کشورهای غربی دو روز آخر هفته شان را تعطیل هستند که خیلی بیشتر از کشور ما است.
شما که به رئیس جمهور ایراد می گیرید می توانید بگویید که آن ها با تعطیلات افزون بر ما چگونه به نرخ های رشد اقتصادی بالا رسیده اند؟!
رئیس جمهور بر اساس یک تجربه موفق صحبت می کند و شما فقط به دنبال ایراد گرفتن هستید.
Iran, Islamic Republic of
یه سه شنبه هم تعطیل باشه 4شنبه را هم نعطیل میکنند کلا مملکت میخوابه
شما رئيس جمهور هركار مثبتي كه باعث خوشحالي مردم ميشود راسياه نمائي ميكنيد.
چرا كارهاي بزرگ دولت محرومين را پوشش نميدهيد؟
اصولا دولت کاری به این نقدهای منصفانه ندارد.
Iran, Islamic Republic of
دستشون درد نكنه واقعا لازمه
من خودم کارمندم و طبیعتا از این طرح منتفع خواهم شد اما وقتی میبینم خیلی از اطرافیان مجبورند روزهای تعطیل هم جهت تامین معاش کار کنند و نهایتا هم پیش خانوادشون خجالت زده و سرافکنده اند از خودم و از این همه تبعیض شرمنده می شم. انگار بعضی از اقشار پیش دولتمردان کلا تعریف نشده اند.
تو اين جامعه فقط 2نفر مخلصانه به فكر مردم هستند يكي رهبر عزيز ودومي رئيس جمهور .سران مملكت ايران عزيز لطفا با اين عزيزان همكاري نماييد
Iran, Islamic Republic of
درسته بسیاری از مسئولین به وظایفشون عمل نمی کنن اما این هم روا نیست خدمت صادقانه و خالص رو محدود به رهبر معظم و رییس جمهور محترم بکنیم
این خودش نوعی جفا به خیل بسیاری از مخلصین و مومنین است
اولا رشد 10 درصدی اقتصاد را بذارید برای نمایندگان مجلس با 13 روز تعطیلات نوروز و تعطیلات فصلی تابستان و تعطیلی پنجشنبه جمعه ها و مردم شریف تهران که پنجشنبه جمعه ها جاده چالوس از تلاش اقتصادیشون بند میاد !دوما اگر دنبال افزایش کار مفید هستید شندرغاز حقوق کارمندا و تفریحاتشون را بالا ببرید نه اینکه یه روز تعطیلی که منجر به رفع خستگی و افزایش روحیه کار و تلاش میشه را مخالفت کنید! سوما شما نمیخواد بفکر ما مستضعفا باشید ما خودمون بلدیم تو زندگیمون چطور آبرو داری کنیم این دلیل آخرتون با عرض معذرت واقعاً مسخره بود!