شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰
۲۰

نظر شورای نگهبان درباره اختلاف لاریجانی و احمدی نژاد

پنجشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۰۹:۳۷
کد مطلب: 166130
آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان با ارسال نامه به رئیس مجلس نظر این شورا درباره ادغام وزارت خانه ها را به مجلس اعلام کرد.

به گزارش جهان به نقل از الف، متن این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر لاریجانی
رئیس محترم مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم
عطف به نامه شماره ۱۰/۹۶۸۷/د مورخ ۱۳۹۰/۲/۱۹

در خصوص درخواست تفسیر اصل یکصد و سی و سوم قانون اساسی

در جلسه مورخ ۱۳۹۰/۲/۲۱ شورای نگهبان مورد بحث و برررسی قرار گرفت. نظر شورا به اتفاق آرا به شرح زیر اعلام می شود.

با توجه به وضوح اصول قانون اساسی خصوصا اصل ۱۳۳ هرگونه تغییر در وظایف و اختیارات قانونی و نیز ادغام دو یا چند وزارتخانه باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و تا قبل از تصویب مجلس تغییری در مسئولیت و اختیارات وزیران و وزارتخانه هی قبلی به وجود نخواهد آمد.

وزیر وزارتخانه های جدید یا ادغام شده در هرصورت وزیر جدید محسوب شده و نیاز به اخذ رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی دارد.

احمد جنتی
دبیر شورای نگهبان قانون اساسی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Latvia
نكته اصلي كه بايد ملت به آن توجه كند اين است كه رييس جمهور بعنوان تنها منتخب مستقيم همه ملت ايران با وجود همه محدوديتهاي قانوني، هر روز با تفسيرهاي خلق الساعه در معرض اتهام قانون گريزي قرار مي گيرد و نمي تواند بعنوان نماينده مردم از حقوق آنها دفاع كند.
Iran, Islamic Republic of
این هم نظر شورای نگهبان بعنوان مرجع قانونی تفسیر قانون اساسی .جای بسیار تاسف است منتخب مردم بجای اینکه از حوادث گذشته ودو سه هفته اخیر درس بگیرد هنوز سرکار نیامده کشور را وارد چالش جدیدی نموده ومردم راکه ولی نعمتان انقلابند به فکر وا می دارد که چرا ... وتا به کجا و کی؟ ظاهرا رییس جمهور محترم از کار 18 تا 20 ساعته خسته شده اند وکشش ندارند و می خواهند به هر طریق شده از این سمت بروند ودنبال راههایی هستند که این رفتنشان را توجیه کنند وگرنه اگر بر این نبود نه رسول الله(ص) باید حکومت تشکیل می داد و نه امام علی(ع). چون هرروز مشکلی داشتند. زمامداری اصولا با تدبیر ممکن است البته تدبیری که بصیرت مداران روشن ضمیر بر می آید نه مدعیان بی عمل .
اگه دیشب برنامه گزارش خبری رو دیده باشین متوجه می شین که کی بی تدبیر . مجلس قانون می زاره ، خراب می کنه ، بعد به رئیس جمهور می گه بی تدبیر
Iran, Islamic Republic of
چرا مجلس هنگام تصویب برنامه پنج ساله به این اصل توجهی نکرده؟
Latvia
ماده 53 قانون برنامه پنجم توسعه مصوب مجلس دست دولت را براي ادغام وزارتخانه ها باز گذاشته و دولت دقيقا با رعايت اصل 133 قانون اساسي عمل كرده است.
Russian Federation
اين جا الحق كه بي قانوني مجلس بوده است كه قانون بي قانوني وضع نموده است. اگر منصفيد و يك جوالدوز به دولت زديد، سوزني هم به مجلس و يارانتان بزنيد.
يا حق
Europe
به نظر بنده این مساله در میان مسائل اداره ی کشور بسیار عادی است . دولت برداشتی از قانون داشت و مجلس برداشت دیگری و شورای نگهبان هم موظف به تفسیر و تفسیر هم کرد.
نه بی قانونی بوده و نه رفتار غلطی . فقط بعضی خواستند از این اختلاف نظر سوء استفاده کنند و نمی بایست این مساله اینقدر رسانه ای شود . از این دست مسائل بسیار است و طبیعی است، نیاز به متهم کردن کسی هم نیست.
Iran, Islamic Republic of
همه دوستان کامنت گذار رو دعوت می کنم به سخنان رهبری در تاریخ ٩٠/٢/١٠ جلب می کنم:
...
رهبر انقلاب اسلامی با تأكید بر اینكه نظر شورای نگهبان همواره حجت است، افزودند: درخصوص شوراها نیز كه آیا وظایف آنها نظارت صرف است و یا نظارت همراه با اجرا، نظر شورای نگهبان باید ملاك قرار گیرد.
مشكل همينجاست كه متاسفانه كساني كه قانون را نوشته اند خوب مطالعه نكرده و فقط ابلاغ كرده اند.
احمدي نژاد مي گويد كه من اگر دو وزارتخانه را در هم ادغام مي كردم حق با مجلس بود. اما من يك وزارتخانه را در وزارت خانه ديگر ادغام كرده ام و وزارت نيرو به عنوان مثال با همان اسم و با همان وزير سركارش مشغول به فعاليت است. فقط شرح وظايف اين وزير تفاوت كرده است و فقط شرح وظايف بايد به تصويب مجلس برسد. همين. ادغام دو وزارتخانه در كار نيست.
Iran, Islamic Republic of
با سلام به همه دوستان
همانطور که در برنامه دیشب خبری متن ماده 53 خوانده شد ، نشان داد که مجلس قانون را بد و دو پهلو تصویب کرده و حالا دولت طبق آنچه که در قانون آمده عمل کرده " در قانون
به آقای کوهکن و لاریجانی توصیه می کنم که به جای گفتن اینکه نظر ما این است که شما باید فلان کار را می کردید ، بروند و متن قانون را بخوانند و نظر خود را در قانون بیاورند .
لازم به توضیح است که قانون آن چیزی هست که تصویب شده و به نظر همه مردم رسیده است نه آنکه نظر شفاهی آقایان مجلسی ها باشد ، پس لطفا عوض ایراد و افترا به دولت به بی قانونی بروید و متن قانون را درست انشاء کنید و سپس تصویب کنید .
Iran, Islamic Republic of
سواي همه بحث ها نفس يك عمل مهم است. آيا ادغام وزارت نفت با آنهمه فعاليت عملياتي و ارزآوري و نقش كليدي در اقتصاد ما ، در يك وزارتخانه متولي آب و فاضلاب و... كشور صحيح و كارشناسانه شده است؟
Iran, Islamic Republic of
بابا اين مسائل جزئي رو اينقدر رسانه اي و مهمش نكنيد. مگه آقا نفرمودند كه مسئولين مسائل رو بين خودشون حل كنند. اين چه وضعيه ؟ احمدي نژاد براي وزارت ورزش به لاريجاني نامه ميده ، لاريجاني به احمدي نژاد براي ادغام وزاتخانه ها علناً ايراد ميگیره ، لاريجاني از احمدي نژاد شكايت به قوه قضائيه ميكنه ، آقاي جنتي هم نامه ي لاريجاني رو علناً جواب ميده؟ همه ي اينكارها خلاف جهت منويات آقا هست. با اعصاب ملت بازي نكنيد يعني مسئولين نمي تونن يه ديدار خصوصي با هم بذارن؟ لااقل تلفني مسائلشون رو حل كنند نه با نامه در رسانه ها!!
Iran, Islamic Republic of
سلام
نمي خوام بي دليل كار دكتر احمدي نژاد رو زير سوال ببرم ولي با همه انتقاداتي كه نسبت به رفتارهاي اخير ايشان دارم اما اين حرف ايشان كه قانون برنامه اين اجازه را به ايشان ميدهد واقعا درست است اگر مجلس قرار بود نظارت كند بايد در متمم ماده 53 اين موضوع را اشاره مي كرد ولي با اين تفاسير وقتي شوراي نگهبان راي به حمايت از مجلس داده بايد گردن گذاشت همان طور كه در انتخابات علي رغم همه اختلافها حرف شوراي نگهبان حرف آخر بود لذا جناب آقاي دكتر احمدي نژاد با تمام اين موضوع كه حق باشماست ولي چون شوراي نگهبان تفسير قانون را به نفع مجلس اعلام كرده لطفا براي آرامش و حفظ قانون و جلوگيري از بدعتگذاري هاي احتمالي آينده به اين موضوع باديد فرا ملي نگاه كنيد چرا كه همانطور كه خودتان خوب ميدانيد دنيا منتظر اين موضوع است كه دكتر را مقابل شوراي نگهبان ببيند و بعد اين موضوع را پيراهن عثمان كنند و بگويند چرا حالا كه راي به نفع شما نيست فلان و بهمان
خدا يارتان
Iran, Islamic Republic of
فکر کنم خود آقای کوهکن هم تلویحا اعتراف کرد که قانون اشکال داره. حرفش منطقی بود و باید به اون صورتی که اعلام کرد صورت میگرفت ولی قانونی نبود. به عبارتی قانون بد تصویب شده بود.
نظز شوای نگهبان در سال 72 هم منطقی بود
مجلس حق نداشته است دولت را به ارائه لایحه موظف کند، به همین دلیل ماده 53 را دوپهلو نوشته است تا قانون را دور بزند.
همه مشکلات از همین رفتار قانون شکنانه مجلس سرچشمه می گیرد. ماده 53 مصوب مجلس با تفسیری که امروز لاریجانی ارائه می دهد با استفساریه شورای نگهبان تناقض دارد و تنها رفتار دولت است که با ماده 53 همخوانی دارد و اصل 133 را نیز رعایت کرده است. بنابراین مجلس با پافشاری بر نظر جدیدش قانون شکنی می کند.
Iran, Islamic Republic of
خداوند آیت الله جنتی را در تمام کارها موفق و عمر طولانی و پر خیر و برکت به ایشان عنایت فرماید.
نمی دانم چرا باید دو وزارت خانه ادغام شود. الان که یک وزرات خانه است مشکلات را حل نمیکنند وای به حال اینکه دو وزارت خانه یا 4 وزارتخانه در هم ادغام شوند. پس تکلیف بقیه وزیران و دیگر کارمندان وزاتخانه های ادغام شده چه می شود؟ همه ادغام و همه برکنار شوند و فقط مشایی ها باشند!!!!!
چرا ما از رسانه ای شدن موضوعات نگرانیم و بلا فاصله عکس العمل نشان میدهیم ایا با آگاه شدن مردم مخالفید امام(ره) بارها فرمودند: مردم ولی نعمت شمایند
مشکلی نسبت به تعبیر قانون پیش امده، خیل خوب، راه حل دارد
1- نظر شورای نگهبان
2- نظر تشخیص مصلحت
3- در نهایت رهبری نظر میدهند
و انشااله مشکل حل خواهد شد.
Iran, Islamic Republic of
چرا میگویید اختلاف لاریجانی واحمدی نژاد درحالیکه اختلاف قانونمداری(مجلس) با بی قانونی(دولت) میباشد
Iran, Islamic Republic of
به نظرتون بهتر نبود وزارت نفت با اون عظمت از لحاظ کار و بودجه ی فوق تصور برای سایر وزارتخانه ها ، اصلا ادغام نشه ؟
بنظرتون وزیر انرژی آینده آیا به ارباب قدرت تبدیل نخواهد شد ؟ چرا که تقریبا روی پول این مملکت خوابیده . یا حتی اگه اصرار به ادغام نفت و نیرو داشتید آیا بهتر نبود نیرو در نفت ادغام بشه تا اینکه نفت در نیرو ؟!!!
یا اینکه مثلا بهتر نبود وزارت رفاه بجای کار در بهداشت ادغام بشه ؟
یا مثلا بهتر نبود وزارت کار با وزارت تعاون ادغام میشد ؟
Iran, Islamic Republic of
به نظر من مجلس دو پهلو كار مي كند، و به قول آقاي مطهري در برابر دولت رودربايستي دارد، اگر مجلس از روز اول به صورت قانوني و درست و با صلابت رو دروي قانون شكني هاي دولت مي ايستاد كار به اينجا نمي كشيد