پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
۱۹
يا فاطمة اشفعى لنا في الجنة؛

راز ازدواج نكردن حضرت معصومه (س) چیست؟

شنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۰۷
کد مطلب: 138064
راز عدم ازدواج حضرت معصومه (س) نه در وصيت پدر است و نه در نبودن همسر هم کفو؛ بلکه علت آن وجود اختناق شديد هارون و مأمون بود که باعث شد هیچ کس جرات نكند به راحتي به خانه موسي بن جعفر (ع) و بعد از او فرزندش امام رضا(ع) رفت و آمد داشته باشد.
راز ازدواج نكردن حضرت معصومه (س) چیست؟

به گزارش سرویس زنان جهان؛ در حالی که در اسلام بر امر ازدواج تأكيد و سفارش فراوان شده است؛ تا جایی که در قرآن، آيات متعددي در اين باره وجود دارد. روایات خبر از مجرد بودن حضرت فاطمه معصومه(س) داده است.

حال اين پرسش مطرح می شود كه حضرت معصومه(س) با آن مقام علمي و آگاهي‌اي كه از دستور‌هاي اسلام و سنّت پيامبر اكرم(ص) داشت، چرا ازدواج نكرد و تشكيل خانواده نداده است؟

از طرف ديگر، بر اثر موقعيت علمي و معنوي و زيارتي آن حضرت، بسياري از دختران امروز آن حضرت را به عنوان اسوه براي خود پذيرفته‌اند كه روشن نشدن راز ازدواج آن حضرت، ممكن است بهانه‌اي براي فرار از ازدواج باشد.

اين نكته را هم اضافه كنيم كه نه تنها حضرت معصومه(س) ازدواج نكرد، بلكه هيچ يك از دختران موسي بن جعفر ازدواج نكردند.

بررسي نظريات مختلف
احتمالات و نظريات مختلفي در مورد چرایی ازدواج نکردن آن حضرت بیان شده است که به برّرسي و صحت و سقم هر يك مي‌پردازيم.

1. وصيّت موسي بن جعفر(ع)
يكي از احتمالات اين است كه خود حضرت موسي بن جعفر به دخترانش وصيت كرده تا ازدواج نكنند! ابن واضح يعقوبي طرفدار اين نظريه است.

وی معتقد است، موسي بن جعفر وصيت كرد كه دخترانش شوهر نكنند و هيچ كس از آنان شوهر نكرد، مگر ام سلمه.

در پاسخ به سخنان يعقوبي باید گفت: چنين وصيّتي برخلاف سنت رسول الله(ص) و سيرة امامان اهل بيت عصمت و طهارت است و هرگز چنين وصيتي از امام معصوم صادر نمي‌شود و همچنین متن وصيت حضرت موسي بن جعفر غير از آن چيزي است كه يعقوبي ادّعا دارد.

وصيت‌نامه، حضرت موسي بن جعفر(ع) با صراحت به فرزندان اعلام مي‌دارد كه حجّت خدا بعد از او علي بن موسي(ع) است و خواهران بايد در هر كاري از جمله مسئله ازدواج از او اطاعت كنند و هر فردي را كه علي بن موسي مناسب ديد، آنان با او ازدواج كنند؛ چرا كه آن حضرت به مسائل ازدواج آگاه‌تر و به وضعيت بستگان آشنايان آشناتر است.
بنابراين نظريه يعقوبي بي‌اساسي است و نمي‌توان بر آن اعتماد كرد

2. هم کفو و همتا نداشتن
نظريه دوم اين است كه دختران حضرت موسي بن جعفر مخصوصاً فاطمه معصومه(س) از نظر كمال علمي و معنوي در حد بالايي قرار داشتند و كسي هم کفو همسری آنها نبود چرا که يكي از اموري كه در تزويج دختر مورد توجه قرار مي‌گيرد، هم كفو بودن است.

اين نظريه نيز نمي‌تواند قابل تأييد باشد؛ زيرا سيرة ائمه اطهار اين نبوده كه دختران خود را به جهت پيدا نشدن هم کفو در خانه نگه دارند و مانع ازدواج آنان شوند، و آنان، در قول و در عمل خود، مؤمن و مؤمنه بودندزیرا پيامبر اكرم(ص) نقل شده است كه آن حضرت فرمود: هر گاه كسي به خواستگاري دختر شما آمد كه دينداري و امانتداري او را مي‌پسنديد (هر چند در حد دختر شما نباشد) شوهر دهيد و اگر شوهر ندهيد، در زمين فتنه و فساد بزرگ بر پا مي‌شود.

همچنین در عصر امام كاظم(ع) جوانان شايسته‌اي از تبار امام حسن مجتبي(ع) و حضرت سيدالشهدا(ع) و نيز در ميان شيعيان افرادي وجود داشتند كه مي‌توانستند همسران مناسب براي آنان باشند.

3. اختناق هاروني
احتمال و نظريه سوم آن است كه اختناق هارون الرشيد و وجود خفقان در آن دوران، چنان شديد بود كه حتي كسي جرئت نداشت براي پرسيدن مسائل شرعي به در خانه موسي بن جعفر(ع) مراجعه كند، تا چه رسد به اينكه به عنوان داماد آن حضرت رفت و آمد دائمي با خانواده موسي بن جعفر(ع) داشته باشد.
خفقان حاکم بر جامعه نشان مي‌دهد كه ارتباط موسي بن جعفر(ع) كنترل مي‌شد و از طرفي زنداني شدن امام نيز، انگيزه خواستگاري از دختران آن حضرت را كاهش مي‌داد.

بنابراين راز عدم ازدواج حضرت معصومه و خواهران او را نه در وصيت پدر بايد جستجو كرد و نه در نبود همسر متناسب و هم كفو؛ علت آن، وجود اختناق شديد هارون و مأمون بود كه باعث شد  هیچ کس جرات نكند به راحتي به خانه موسي بن جعفر(ع) و بعد از او فرزندش امام رضا(ع) رفت و آمد داشته باشد و داماد آن خانواده شود. از طرف ديگر، زنداني شدن حضرت موسي بن جعفر(ع) و سرانجام شهادت او، و احضار شدن حضرت رضا(ع) به خراسان و دورافتادن از خواهران، مزيد بر اين علت بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
همانا حضرت فاطمه معصومه (ع) مريم آل محمد (ص) است.
يا فاطمة اشفعى لنا في الجنة؛
Iran, Islamic Republic of
موضوع جالبی است اما مطالب یاد شده نیاز به بحث و تحقیق بیشتری دارد . ضمنا در مسائل تاریخی نمی توان به حدسیات و گمانه زنی ها اعتماد کرد تاریخ را یا ازمنابع و یا با تجمیع قرائن بیان نمود.
موفق باشی ویسی پور از قم المقدسه
Germany
درود بر شما متشکر از مطلب قوی وقشنگتون.
Iran, Islamic Republic of
بسم الله الرحمن الرحیم
نتیجه گیری در خصوص عدم ازدواج حضرت معصومه سلام الله علیها برگرفته از نظر ات شاذ است در صورتی که بسیاری از علما تاکید بر عدم وجود کفو دارند ضمن اینکه در روایتی از امام صادق (ع) است که شیخ صدوق رحمةالله علیه آن را در امالی آورده است دال براین است که بنا بر فرمایش امام صادق (ع) اگر علی علیه السلام نبود کفوی برای فاطمه سلام الله علیها وجود نداشت در صورتی که میدانیم در زمان اولیه پیدایش اسلام مردان نام آور و بزرگ بسیار قابل توجه بودند که نمونه و اسوه ای برای زمانهای بعد خود نیز محسوب گردیده اند. بنابر این کفو بودن یکی از شروط اساسی در ازدواج است که همواره باید مد نظر قرار گیرد.
Iran, Islamic Republic of
به نام خدا
فکر نمی کنم یه همچین تحلیلی شاذ باشه البته بازم جای بحث زیادتری هست که از عهده ما بر نمی یاد و شاید حضرت دلایل بسیاری برای تجرد داشتن که باید یک متخصص علوم تاریخ دینی بررسی کنه
Iran, Islamic Republic of
در جواب برادر گرامی باید گفت که حضرت زهرا (س) معصوم بودند و تنها معصوم می توانست با ایشان که جانم فدایش ازدواج کند که 12 گوهر گرانقدر از این ازدواج به وجود اید
Iran, Islamic Republic of
من هم با نظریه کفو موافقم
یا فاطمةاشفعی لنا فی الجنة فان لک عندالله شأن من الشأن
يا فاطمه اشفعي لي في الجنه
عاشق دختر موسي كاظم عليه السلامم و به من هم ربطي نداره چرا فرصت ازدواج نداشتند.
مرجان ت از شيراز
Iran, Islamic Republic of
من ضمن تشکر، با تحلیل شما موافقم .
ضمنا به دوستمان می گویم حضرت معصومه از 14معصوم نیستند
Iran, Islamic Republic of
جان من و دو فرزندم فدایت یا حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیه)
Iran, Islamic Republic of
سوالی پیش آمد ؛ اینکه آیا همسر حضرت زینب سلام الله هم کفو ایشان بود ؟
Iran, Islamic Republic of
ضمن سلام و خسته نباشید
به نظر تحلیل شما خیلی صحیح نیست شاید افراد زیادی از ترس جان جرئت خواستگاری از ایشان را نداشتند ولی در هر دوره ای بودند یاوران صدیق و وفادار و شیعیان ناب که حاضر بودند جان خود را فدای ولایت کنند .افتخار دامادی حضرت موسی کاظم (ع) و همسری حضرت معصومه(س) و خویشاوندی با حضرت علی بن موسی رضا(ع) و ملحق شدن به این سرچشمه خیرات و برکات بی شک آرزوی هر شیعه ای بود.
Iran, Islamic Republic of
اینکه چرا حضرت فاطمه معصومه(س) ازدواج نکرده مسئله ای نیست که ما بخواهیم پیرامون آن بحث کنیم؟ علت آن هر چه بوده به خود آن حضرت و شرایط زمان آن حضرت مربوط می شود. آن چیز که مهم است اینکه ما چگونه می توانیم راه آن بانوی مکرمه را ادامه دهیم و زنان و دختران جامعه چگونه می توانند آن حضرت الگوی خویش قرار دهند؟ آیا به راستی وضعیت حجاب در جامعه کنونی ما مورد پسند و رضایت آن بانوی گرامی هست؟ این آن مسئله ای است که مهم است و باید درباره آن تحقیق و بررسی نمود.
Iran, Islamic Republic of
من نظر شما را در مورد این خبر نه رد می کنم نه تائید، فقط می خواهم بگویم در مورد نوشتن اینگونه مقاله ها خیلی دقت کنید. بهتر بود این مسئله از یک مرجع تقلید و یا یک عالم شیعه می پرسیدید.
Seychelles
سایت جهان دیگه پایت را از گلیمت درازتر کرده ای

شما را چه که این بانوی بزرگوار چرا ازدواج نکرده اند؟؟
Iran, Islamic Republic of
تاریخ کلا امر تخصصی است . تاریخ اسلام و مسائل مربوط به اولیای الهی و اهل بیت غیر از تخصص تاریخی به تخصص در مسائل عقیدتی ( حداقل کلام و بلکه فلسفه و عرفان ) نیز نیازمند است . حال طرح یک بحث اعتقادی -تاریخی اینچنین توسط یک نویسنده ناشناس و بدون ذکر نام معلوم است که مطلوب نیست .
ضمن آن که کلمه « کفو » در زبان عربی به معنای « هم تا » است . بنابراین یا بگویید « همتا » یا بگویید « کفو » و عبارت « هم کفو » نادرست است ....
یک طلبه ، یاعلی
Iran, Islamic Republic of
به جای اینکه ازدواج نکردن دختران رو به این بانو نسبت بدین به قوانین مشکل دار و کذایی خودتون یه نظری بیندازین! به قوانین اسلامی که در کشور اسلامی ما اجرا نمی شه. کدوم زن بدون محکمه و دادگاه می تونه اموال خودش رو تصاحب کنه؟ چرا وقتی زنها بخشی از مهریه خودشون رو از شوهری که استطاعت داره مطالبه می کنن با وعده طلاق مواجه می شن؟ چرا علیرغم اینکه مثل روز روشنه مردا نمی تونن عدالت رو برقرار کنن و با ورود یه زن جدید به زندگیشون تعهداتشون نسبت به زن اول رو فراموش می کنن چند همسری تبلیغ و حتی قانون می شه؟ اینهاست که باعث می شه دختری مثل من با شغل و درامد و امکانات مجرد بمونه و به هیچ مردی اعتماد نکنه. زن به مرد به عنوان کسی نگاه می کنه که یک عمر تکیه گاهش باشه اما با شرایط جامعه ما دخترا نیاز به الگو برای مجرد موندن ندارن خود قوانین اونها رو به تجرد وادار می کنه.
Iran, Islamic Republic of
من خودم یک دخترم و واقعا شرمنده حضرت معصومه (سلام الله علیها) هستم که نتوانستم درست راه ایشان را ادامه بدم ولی برای بعضی دخترها هم متاسفم که با این ظواهرشان در خیابان باعث شرمندگی کشور شیعی ایران شدند البته من مطمئنم اینها راه به جایی نمی برند و حتما چوب کارهایشان را در همین دنیا میخورند حالا آخرت که جای خود دارد فقط برای کشور ما یک میکروبی شدند که انشالله بزودی ما این میکروب را از بین خواهیم برد