کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

افشاگری جدید نادران در مجلس؛

سرو مشروبات الکلی و رقص مختلط در همایش ایرانیان خارج از کشور

8 شهريور 1389 ساعت 11:05

آقاي رييس جمهور گفت كه حالا پاي يك خانم به پاي يك آقا خورده ولي خير! مسئله خيلي بدتر از اين حرفها بود. چرا براي ميهمانان در هتل مشروب سرو كردند و رقصهاي مختلط برگزار شد؟


نماينده مردم تهران گفت: شوراي عالي ايرانيان خارج از كشور و اختياراتي كه گرفته‌است و البته اقداماتي كه انجام داده، وزارت امور خارجه را از حيز انتفاع ساقط كرده است و كارشناسان، مديران و سفراي ما از موضوعيت افتاده‌اند.

به گزارش جهان به نقل از فارس، الياس نادران نماينده مردم تهران پس از سخنان منوچهر متكي وزير امور خارجه طي سخناني در توضيح سؤال خود از وزير گفت: به استناد مصوبه‌اي كه وزارت امور خارجه ارسال كرده ستاد مربوط به ساماندهي امور ايرانيان خارج از كشور مصوبه هيئت وزيران بوده است،شوراي عالي ايرانيان مقيم خارج از كشور موضوع سؤال مي‌باشد.
وي افزود: كميسيون امنيت ملي كه اقدامات وزارت خارجه را قابل تقدير مي‌داند بفرمايد كه شوراي عالي ايرانيان خارج از كشور در كجا مصوب شده است و اين شورا مصوبه كدام مرجع قانوني است.
وي افزود: اينكه ستادي در وزارت امور خارجه تشكيل شده مصوب شده است و دبيرخانه آن نيز در اين وزارتخانه فعال بوده چه ارتباطي با شوراي عالي ايرانيان خارج از كشور دارد كه اين شورا براي اداره امور خود ده‌ها شورا را هم به زير مجموعه خود اضافه كرده است درصورتيكه اين موضوع صراحتا با مواد 139 تا 145 قانون برنامه چهارم مغايرت دارد كه بر اساس آن اضافه كردن تشكيلات جديد منع شده است.
نماينده مردم تهران در مجلس تصريح كرد: محل بحث، دفاع از حيثيت مجموعه وزارت امور خارجه و كارشناسان و مديران اين مجموعه است؛ با تشكيل اين شورا و با اختياراتي كه گرفته‌است و البته اقداماتي كه انجام داده، وزارت امور خارجه را از حيز انتفاع ساقط كرده است و كارشناسان، مديران و سفراي ما از موضوعيت افتاده‌اند.
نادران ادامه داد: بنده گلايه‌ام از اين بابت است كه چرا آن روزي كه بنده در اين رابطه سؤال كردم عزيزان در كميسيون مربوطه پيش‌بيني اتفاقاتي كه در روزهاي اخير افتاده است را نمي‌كردند؛‌ همين همايشي كه به نام ايرانيان خارج از كشور تشكيل شده و باعث وهن نظام بود و در واقع اتفاقاتي هم افتاد كه دون شان نظام جمهوري اسلامي است، پيش‌بيني نشد.
نادران اضافه كرد: بنده نمي‌دانم "نمايندگان ويژه رئيس‌جمهور " از كجاي قانون اساسي استنباط شده است و اگر مستند به اصل 127 قانون اساسي مي‌باشد، اين اصل سازوكار خود را دارد؛ بايد اختيارات مشخص شده و نماينده ويژه بايد در يك مسئله اضطراري انتخاب شود. حالا مگر چه اضطراري پيش آمده است؟
وي خاطرنشان كرد: بحث بر اين است كه اختيارات شوراي عالي ايرانيان خارج از كشور كه فقط مصوبه تشكيل ستاد را دارد و نه شوراي عالي ايرانيان خارج از كشور، از اختياراتي برخوردار است كه نه تنها اختيارات وزارت امور خارجه را دارا است بلكه فراتر از وزارت امور خارجه هم تصميم‌گيري مي‌كند.
وي خاطرنشان كرد: همين اتفاقاتي كه در بحث همايش ايرانيان خارج از كشور افتاد را مي‌توان مشاهده كرد؛ اگر بنا است اين شورا را افراد معلوم‌الحالي كه در آنجا فعاليت كرده و مسئوليت دارند، اداره كنند اشكالي ندارد همان آقا را وزير امور خارجه بگذاريم و وزير محترم خارجه هم بشود رئيس شوراي عالي ايرانيان خارج از كشور.
نماينده مردم تهران در مجلس در ادامه تاكيد كرد: ما بايد بدانيم از چه كسي بايد سؤال كنيم. بحث اين است كه آيا مي‌خواهيم قانون را دور بزنيم؟ آيا مي‌خواهيم دستگاه ديپلماسي كشور را بي‌خاصيت كنيم؟ دستگاهي كه وظيفه ذاتي او دفاع از ايرانيان خارج از كشور است ‌را كنار گذشته و يك شورايي كه متشكل از مجموعه افراد بوده را تشكيل داده و كارگروه‌هايي در زيرمجموعه آن قرار داده و اين تشكيلات را به نهاد رياست جمهوري برده‌ايم. انگار كه در اين كشور قرار است اگر مسئوليتي به كسي داده شود، بايد ابتدا آن مسئوليت به آن آقا داده شود و بعد به ديگران.
نادران اضافه كرد: ما نسبت به اين تنفيذ مسئوليت‌ها اعتراض داريم. بنده سؤالم اين است كه اين روند به كجا مي‌رود؟ وزير امور خارجه به ما بفرمايد آيا بنا است اين اختياراتي كه دائما از وزارت امور خارجه سلب شده و به آن افراد داده مي‌شود تا كجا پيش خواهد رفت؟
وي خاطرنشان كرد:‌ آقايان در رابطه با موضوعي صحبت مي‌كنند و ما را با يك كشور همسايه كه در سخت‌ترين شرايط ما را همراهي كرده رودررو مي‌كنند. ‌يك مشت سخناني به زبان مي‌آ‌ورند كه موضع نظام تلقي مي‌شود به اين دليل كه آنها نماينده ويژه هستند لذا بايد بفهمند كه چه مي‏گويند،‌آنها بايد راه و رسم ديپلماسي را درك كرده و آموزش ديده باشند.
نماينده مردم تهران در مجلس اضافه كرد:‌ ما براي ايرانيان داخل كشور چه كار كرديم كه حالا به فكر ايرانيان خارج كشور افتاده‌ايم؟ بايد ديد كه در همايش ايرانيان چه كساني حضور داشته و چه سخناني به زبان آوردند؛‌ آنها پس از اينكه با گذشت 30 سال به كشور بازگشتند از ما طلبكار هم شدند.

نماينده تهران گفت: برخي از اين افراد اگر از طريق عادي وارد كشور مي‌شدند مجرم بوده و بايد به دستگاه قضايي كشور پاسخ مي‌دادند. چرا با فشار سياسي كاري كرديم كه اين افراد آزادانه وارد كشور شوند و طلبكارانه از كشور خارج شوند. فضا طوري شد كه انگار ما بدهكار آنها هستيم. 

الياس نادران نماينده مردم تهران در ادامه پاسخ خود به توضيحات وزير امور خارجه گفت: براي بنده هيج مصوبه‌اي ارائه نشده كه ستاد ايرانيان خارج از كشور به شوراي عالي ايرانيان خارج از كشور تغيير نام پيدا كرده باشند البته كارگروه‌هاي تخصصي هم كه زيرمجموعه شورا باشد، نيز به بنده ارائه نشده است.
وي افزود: براي هر فردي كه مسايل سياسي را پيگيري مي كند، روند جاري و فضاحت‌هايي كه در رابطه با همايش ايرانيان به بار آمد قابل پيش‌بيني بود.
نادران گفت: در اين همايش فردي را دعوت كردند كه دلال رابطه با آمريكا بود. ساواكي‌ها هم به اين همايش دعوت شده بودند البته بعد هم دستور داده شد كه حقوق 30 ساله گذشته و معوقات آن پرداخت شود.
وي با بيان اينكه برخي ضد انقلاب‌ها هم به همايش ايرانيان دعوت شده بودند، افزود: آيا اين دعوت‌ها با هماهنگي وزارت امور خارجه بوده است يا نه، چه نقشي وزارت خارجه در اين رابطه داشته است و حتي بگويند كه چه اعتراضي كرده؛ بعد هم مي‌گويند ما قرار است مكتب ايراني درست كنيم.
نماينده مردم تهران در مجلس يادآور شد: بنده در سال 1994 در فرانسه تحصيل مي‌كردم. در آنجا ‌وقتي دولت فرانسه تصميم گرفت كه با مسلمانان باحجاب برخورد كند و دختران من از مدرسه اخراج شدند. من آنجا به سفير ايران گفتم كه بايد جايي باشد كه در اين موارد پناه ايرانيان باشد و اساسا بنده با تشكيل جايي كه به اين امور رسيدگي كند موافقم ولي نه به اين شكل.
نادران گفت: رييس جمهور فرانسه صراحتا اعلام كرد كه ما مي‌خواهيم اسلام فرانسوي درست كنيم؛ يعني اسلامي مي‌خواستند درست كنند كه مربوط به يك جغرافيا باشد و لذا وقتي هم كه اسلام مربوط به يك جغرافيا شد ديگر امت اسلامي تشكيل نخواهد شد.
نادران ادامه داد: بحث، انحرافات اخلاقي است بعد هم مي‌گويند كه ما بحث‌هاي نظري كرده‌ايم.
وي ادامه داد: هر كس كه دعوت شده بود 4 نفر هم همراه خود داشت، هزينه هواپيماي رفت و برگشت آنها را پرداخت كرده‌ايم، برايشان هواپيما چارتر كرده و در داخل كشور هم به گردش برده‌ايم و هزينه اقامت آنها در تهران را پرداختيم. بعد هم حقوق معوقه آنها در طول 31 سال اخير را پرداخت كرديم.
نادران گفت: برخي از اين افراد اگر از طريق عادي وارد كشور مي‌شدند مجرم بوده و بايد به دستگاه قضايي كشور پاسخ مي‌دادند.
وي خاطرنشان كرد: چرا با فشار سياسي كاري كرديم كه اين افراد آزادانه وارد كشور شوند و طلبكارانه از كشور خارج شوند. فضا طوري شد كه انگار ما بدهكار آنها هستيم؛ شما اگر بدهكار باشيد اول به ايرانيان داخل كشور بدهكار هستيد شما به افرادي بدهكار هستيد كه 8 سال جنگيده و اين همه شهيد داده‌اند؛‌ شما به مردم شهيد داده و جانباز داده‌ بدهكار هستيد.
نماينده مردم تهران در مجلس خطاب به مسئولان برگزاري همايش ايرانيان خارج از كشور گفت: اين افراد تاكنون كجا بوده كه شما الان به آنها بدهكار هستيد، شما به آنها بدهكار هستيد ولي نظام و مردم به آنها بدهكار نيستند؛ در كشورهاي مختلف هم خانه ايرانيان درست كرده‌اند در حالي كه نه مسئوليت و نه وظيفه آن مشخص است.
وي افزود: در اين بين هم وزارت امور خارجه هيچ اعتراضي نمي‌كند؛ ‌از كجا اين همه منابع مالي مي‌آورند. البته همين آقا در سال گذشته و در سفر نيويورك با افراد مختلف ملاقات مي‌كند كه از جمله اين افراد سفير اسبق آمريكا در رژيم صهيونيستي بود. چه صحبت‌هايي با او كرديد؟ بايد كار سياست خارجي را به وزارت خارجه واگذار كنيم.
نادران اضافه كرد: بعد هم ملاقات‌ها و نشست‌هاي مشكوك؛ در همين همايش كه در داخل كشور برگزار شد، عده‌اي را دعوت كرده و در جلسات خصوصي كه خبرنگاران را هم اجازه حضور در آن كارگروه ندادند تشكيل داده‌اند، چه مسائلي قرار بود مطرح شود؟ بعد هم همين آقا مي‌گويد كه اگر من كانديدا شوم 9ميليون از احمدي‌نژاد بيشتر راي مي‌آورم.
نادران گفت: آقاي رييس جمهور گفت كه حالا پاي يك خانم به پاي يك آقا خورده ولي خير! مسئله خيلي بدتر از اين حرفها بود. چرا براي ميهمانان در هتل مشروب سرو كردند و رقصهاي مختلط برگزار شد؟
وي گفت: ما مي‌خواهيم ببينيم ديپلماسي كشور در حوزه ديپلماسي تا كجا قصد دارد پيش برود؛ اشكالي ندارد وزير خارجه گفت كه اين سؤالات بنده در آن سوال مطرح شده نيامده است. بنده سوالي را طرح خواهم كرد و مسئولان مختلف بايد در مجلس حاضر شده و در اين رابطه نسبت به آن پاسخ بدهند. بايد اين مسئله حل شود.
بر اساس اين گزارش پس از پايان توضيحات الياس نادران نماينده تهران مجلس شوراي اسلامي از مجموع 194 نماينده با 55 راي موافق،‌110 راي مخالف و 5 راي ممتنع از توضيحات منوچهر متكي وزير امور خارجه كشورمان قانع نشد.


کد مطلب: 132069

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/132069/سرو-مشروبات-الکلی-رقص-مختلط-همایش-ایرانیان-خارج-کشور

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com