پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰
اولين ركورد جام نوزدهم

شابالالا اولين گل جام جهاني را زد

جمعه ۲۱ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۹:۵۴
کد مطلب: 119222
جام جهاني نوزدهم فوتبال عصر امروز به طور رسمي و با ديدار تيم‌هاي آفريقاي جنوبي و مكزيك آغاز شد.
به گزارش سرویس ورزش جهان ، در این بازی شابالالا مهاجم آفريقاي جنوبي در دقیقه 55 مقابل مكزيك گلزنی کرد و به این ترتیب اولين گل جام جهاني 2010 را به نام خود ثبت کرد 
این بازی هم اکنون در جریان است وتا دقیقه 60 یک بر صفر بسود آفريقاي جنوبي  است.

گفتنی ست مكزيك همانند جام جهاني 1930 يكي از دو تيمي است كه در ديدار آغازين جام جهاني فوتبال به ميدان خواهد رفت.

ال تري (لقب تيم ملي فوتبال مكزيك) براي پنجمين بار مي‌تواند آغازگر جام جهاني فوتبال باشد. اين ركوردي جالب براي آستك‌ها به شمار مي‌آيد. نكته جالب آن است كه مكزيك در هيچ يك از 4 ديدار قبلي آغازين خود در جام جهاني نتوانسته است پيروز از ميدان خارج شود، آيا اين بار در ورزشگاه ساكرسيتي شهر ژوهانسبورگ ناكامي‌هاي مكزيك در نخستين ديدار جام جهاني پايان خواهد يافت؟

آفريقايي‌ها نيز تاكنون دو بار يكي از تيم‌هايي بودند كه جام جهاني را آغاز كردند. آيا آفريقاي جنوبي همانند پيشينيان خود، كامرون و سنگال مي‌تواند موفق عمل كند؟

كامرون در جام جهاني 1990 ايتاليا برابر آرژانتين مدافع عنوان قهرماني برگزاركننده نخستين مسابقه جام بود و توانست اين تيم را با ديه‌گو مارادونا با يك گل شكست داده و شگفتي ساز شود. اين تيم در آن دوره از رقابت‌ها تا دور يك چهارم نهايي پيش رفت‌، اما مغلوب انگليس و مربي فقيدش سربابي رابسون شد. درسال 2002 نيز سنگال يكي ديگر از تيم‌هاي آفريقايي برگزاركننده ديدار آغازين جام جهاني برابر فرانسه بود. جالب آن كه آفريقايي‌ها در كره و ژاپن نيز توانستند مدافع عنوان قهرماني جام جهاني 1998 را با يك گل شكست دهند.

اگر اين روند همچنان ادامه داشته باشد در آن صورت مي‌توان پيش‌بيني كرد كه آفريقاي جنوبي مي‌تواند با نتيجه يك بر صفر برابر مكزيك به پيروزي دست يافته و تاريخ را تكرار كند، هرچند آستك‌ها همانند آرژانتين و يا فرانسه قهرمان جام جهاني نيستند.

برگزاري جام جهاني در آفريقاي جنوبي هم يك ركورد است. اين نخستين بار در تاريخ جام جهاني است كه كشوري از قاره آسيا ميزبان جام جهاني فوتبال است.

اگر به بازي‌هاي نخستين جام‌هاي جهاني در سال‌هاي گذشته نگاه كنيم نبايد انتظار داشته باشيم كه گل‌هاي زيادي ميان دو تيم برگزاركننده ديدار افتتاحيه ردوبدل شود. تنها در جام‌هاي جهاني 1930 و 2006 بود كه بازي افتتاحيه با نتيجه 4 بر يك و 4 بر 2 پايان يافت. بيشتر بازي‌هاي آغازين جام جهاني با پيروزي يك بر صفر و يا تساوي بدون گل دو تيم پايان يافته است. اين شايد به اين خاطر است كه دو تيم مي‌دانند از پيش از هر بازي ديگر حتي بازي فينال در كانون توجه بينندگان جهاني جام جهاني قرار دارند.

آيا مي‌دانيد نخستين گلزن تاريخ جام‌هاي جهاني چه كسي است؟ لوسين لورنت در 13 ژوئيه سال 1930 زننده نخستين گل تاريخ جام جهاني براي فرانسه ميزبان رقابت‌ها بود. او كه يك تعميركار ماشين بود در سن 97 سالگي در حالي درگذشت كه نامش به عنوان نخستين گلزن تاريخ جام جهاني فوتبال به ثبت رسيده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *