جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳

دردسرهاي نخستين زن توليد كننده قارچ با استفاده از نانو سيلور

يکشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۱۶:۱۹
کد مطلب: 112722
 نخستين زن توليد كننده قارچ با استفاده از نانو سيلور‌ مي‌گويد: بعضي از زنان با استفاده از جاذبه‌هاي بي‌حجابي در عرصه تجارت رشد مي‌كنند و پيشرفت‌هاي قابل ملاحظه‌اي را هم به دست مي‌آورند ولي معتقدم تاجر محجبه ارزش بالايي دارد.

به گزارش خبرنگار زنان باشگاه خبري فارس«‌توانا»،‌ زهره ايزدي يكي از زنان بازرگان است كه با 48 سال سن به رسم تجربه و كسب درآمد وارد عرصه تجارت شده است.

ايزدي در گفت‌وگوي تفصيلي با فارس از روزگاري مي‌گويد كه وارد عرصه بازرگاني شده و فقط به صادرات و واردات اكتفا نكرده و با ابتكار در زمينه پرورش قارچ،‌ در تاريخ ايران نام خود را به عنوان نخستين زني ثبت كرده كه با استفاده از نانو سيلور قارچ توليد مي‌كند؛‌ آنچه در زير مي‌خوانيد حاصل اين گفت‌و‌گو است:

فارس: چرا عرصه تجارت را براي فعاليت كاري انتخاب كرديد؟
‌ايزدي:‌ با همسرم در شركت بازرگاني همكار بودم و با كمك وي توانستم با عرصه تجارت،‌ واردات و صادرات آشنا شوم و فعاليت خود را در اين زمينه آغاز كنم.

‌فارس: براي واردات با چه كشورهايي در ارتباط هستيد؟
ايزدي: تمامي كالاهاي مجاز را از كشورهاي حوزه خليج فارس همچنين از چين وارد ايران مي‌كنم. البته به دليل اينكه در توليد قارچ هم فعاليت مي‌كنم،‌ از كشور آلمان و چين مواد گياهي وارد كشور مي‌كنم.

فارس:‌ از چه زماني به توليد قارچ روي آورديد؟
‌ايزدي: به كمك دخترم كه در رشته زيست گياهي تحصيل مي‌كند‌ با پرورش قارچ آشنا شدم همچنين با مطالعه با فناوري نانو آشنا شدم و سعي كردم اين تكنيك را در پرورش قارچ‌هاي خوراكي به كار گيرم هر چند كه ريسك بسيار بزرگي بود ولي اين كار را با موفقيت به انجام رساندم و امروز تنها توليد كننده قارچ هستم كه با استفاده از فناوري نانو قارچ توليد مي‌كند؛‌ در حال حاضر حدود 60 تن قارچ با سرمايه 25 ميليون توماني توليد مي‌كنم.

فارس:‌ سازمان يا نهادي شما را در اين پروژه ياري مي‌كند؟
ايزدي: وزارت كشاورزي همكاري چنداني با ما نداشته حتي برخي از ناظران و بازرسان اين سازمان‌ها برخورد مناسبي با بنده نداشتند ولي خوشحالم از اينكه نخستين توليد كننده قارچ نانو در ايران هستم؛‌ در توليد قارچ حتي يك قطره هم ماده شيميايي براي ضدعفوني كردن محيط و كفش‌هاي افرادي كه در سالن توليد قارچ كار مي‌كنند‌، استفاده نمي‌شود.

فارس: مهمترين مشكل شما در پرورش قارچ چيست؟
ايزدي: با اينكه قارچ توليدي من با استفاده از نانو سيلور است و تنها توليدكننده قارچ با اين روش هستم،‌ اما هنوز نتوانسته‌ام پروانه‌ توليد قارچ براي صادرات و بسته‌بندي مجاز را بگيرم‌؛ من براي اطمينان از سلامت قارچ‌هاي توليدي مقداري از قارچ‌ها را براي آزمايش به شركت نانوسيلور پارس فرستادم كه اگر رسوبي در قارچ‌ها وجود دارد از آن اطلاع داشته باشم ولي خوشبختانه هيچ نوع رسوب نقره‌اي در اين قارچ‌ها وجود نداشت،‌ البته رسوب نقره در استفاده از فناوري نانو در توليد مواد غذايي مثل مرغ‌داري‌ها و پرورش آبزيان به مقدار بسيار وجود دارد ولي در قارچ‌هاي توليدي شده با استفاده از نانوسيلور اصلاً رسوب نقره وجود ندارد ولي با اين وجود هنوز نتوانستم پروانه صادرات بگيرم.

فارس:‌ انجمن قارچ ايران هم در اين زمينه شما را كمك نكرد؟
ايزدي: من در شهرستان محلات زندگي مي‌كنم،‌ هنگامي كه براي مساعدت به انجمن قارچ ايران در ملارد مراجعه كردم، مسئول انجمن قارچ ملارد گفت " اگر بتوانيد توليد قارچ خود را به 200 تن برسانيد پروانه صادرات به شما داده مي‌شود " كه براي تهيه اين مقدار قارچ 700 ميليون سرمايه لازم است كه بنده توانايي مالي توليد اين مقدار قارچ را ندارم.

فارس: چند سال است كه در پرورش قارچ فعاليت مي‌كنيد؟
ايزدي:‌ حدود 4 سال است كه از طريق نانو سيلور قارچ توليد مي‌كنم ولي به دليل نداشتن پروانه مجبورم قارچ‌هاي توليدي را به صورت فله‌اي به بازار عرضه كنم من نخستين زني هستم كه از نانو سيلور براي توليد قارچ استفاده مي‌كنم؛‌ پرورش قارچ را با سرمايه مختصري كه داشتم و در ابتدا با كمك همسرم و فرزندانم شروع كردم و در حال حاضر سه كارگر دارم.

فارس‌: آيا سازماني از شما حمايت كرده است؟
ايزدي: از طريق رياست جمهوري و مركز امور زنان همچنين وزارت جهاد كشاورزي براي مساعدت و كمك مالي در اين زمينه اقدامات بسياري انجام دادم،‌ حتي براي رئيس جمهور هم نامه فرستادم ولي هنوز نتوانستم از حمايت‌هاي دولتي استفاده كنم.

فارس:‌ مشكلات يك زن بازرگان چيست؟
ايزدي: ورود به بخش بازرگاني و صادرات و واردات مشكلات خاص خود را دارد با توجه به اينكه من يك زن محجبه هستم نسبت به ساير زناني كه حجاب درستي ندارند براي ورود در اين شغل با مشكلات بيشتري روبرو هستم؛‌ بعضي از زنان با استفاده از جاذبه‌هاي بي‌حجابي در عرصه تجارت رشد مي‌كنند و پيشرفت‌هاي قابل ملاحظه‌اي را هم به دست مي‌آورند ولي من براي رسيدن به جايگاهي كه الآن هستم مشكلات زيادي را تحمل كردم.

فارس:‌ ديدگا‌ه‌هاي بازرگانان مرد به تاجران زن چگونه است؟
ايزدي:‌ نگرش و ديدگاه بازرگانان به يك زن تاجر به‌خصوص اگر محجبه هم باشد،‌ بسيار متفاوت است اصولاً‌ ساير تاجران حتي تاجران زن به يك زن محجبه تاجر،‌‌ نگاه تحقيرآميزي دارند ولي من علي‌رغم اين تحقيرها حجاب خودم را حفظ كرده‌ام و هرگز اين رفتارها مانع از فعاليت من نشده است.

فارس: ‌با توجه به اينكه شما در شهرستان محلات زندگي مي‌كنيد،‌ به نظر شما مشكلات زنان كارآفرين در شهرستان‌ها چيست؟
ايزدي: مردم در شهرستان‌ها از امكانات رفاهي كمتري نسبت به تهران برخوردار هستند اولين مشكل زنان كارآفرين در شهرستان‌ها نبود امكانات خدماتي و رفاهي است ولي خوشبختانه دولت نهم و دهم بسياري از اين مشكلات را رفع كرده‌ و باعث شده مردم بيشتر به كارآفريني روي ‌آورند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *