يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - 2 Jun 2024
 
۱
۸۵
چالش چندماهه؛

تعطیلی شنبه‌ها بهتر است یا پنجشنبه‌ها؟/ هاله تبلیغاتی حول تعطیلی شنبه‌ها؛ سیاسی یا اقتصادی؟

يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۱۲
کد مطلب: 880173
به نظر می‌رسد در چالش انتخاب تعطیلی میان پنجشنبه‌ها و شنبه‌ها باید به طور واقعی و همه جانبه جوانب امر را بررسی کرد و از نگاه یکسویه و اغلب رو به سمت غرب که مابه‌ازای حقیقی ندارد،‌ پرهیز کرد.
تعطیلی شنبه‌ها بهتر است یا پنجشنبه‌ها؟/ هاله تبلیغاتی حول تعطیلی شنبه‌ها؛ سیاسی یا اقتصادی؟
گروه جامعه جهان نيوز: تعطیلی شنبه‌ها یا پنجشنبه‌ها؛ بحث داغی که این روزها طرفداران خود را دارد اما در این حیطه به دور از نگاه طرفدارانه باید مزیت‌ها و معایب هر دو روز را به طور واقعی سنجید و نگاه همه جانبه به موضوعی که می‌تواند برای کشور نتایج مثبتی و احیانا منفی داشته باشد را مورد کنکاش قرار داد.

پنجشنبه‌های نیمه تعطیل
برخی عقیده دارند که دولت می‌تواند موضوع تعطیلی روز دوم هفته را در همان روز پنجشنبه که به نوعی نیمه تعطیل است اعمال کند. این روز عملا در ادارات دولتی و واحدهای تولیدی نیمه تعطیل است و برخی مطرح می کنند با تعطیلی شنبه‌ها باید فکری به حال شرایط نصفه و نیمه این روز کرد؛ چراکه با توجه به بسیاری از مراسمات مذهبی و سنتی از لحاظ فرهنگی چندان به طور بهینه از این فرصت بهره برداری کرد و حتی ممکن است بازهم رویه گذشته برای این روز با وجود تعطیلی شنبه‌ها نیز ادامه یابد. بنای دولت هم این نیست که کل روز پنجشنبه را تعطیل کند و در همین راستا می توان از همین نیمه روز بودن برای ساماندهی دیگر موارد استفاده کرد تا اینکه روز دیگری را نیز درگیر تعطیلی کرد.

مسائل فرهنگی روز پنجشنبه را نباید نادیده گرفت
بسیاری استدلال می‌کنند تعطیلی پنجشنبه‌ها به سبب اینکه تعطیلی مسلمانان روز جمعه است با فرهنگ ما سازگارتر است. از سوی دیگر مردم هم به سبب نیمه تعطیل بودن این روز و پهم اینکه پنجشنبه منتهی به روز تعطیل است سالیان سال است که به این روند عادت کرده‌اند و یک فرهنگ مذهبی و سنتی نیز ذیل آن شکل گرفته است که برای یکی دو روز نیست و قدمت سالیان درازی دارد. این درحالی است که شنبه روز ابتدایی هفته است و معمولا روزی که منتهی به تعطیلات است را تعطیل می‌کنند.

استدلالی که پشت تعطیلی شنبه‌ها وجود دارد
 در این بین جریانی سعی دارد موضوع تعطیلی شنبه‌ها را به هر قیمتی ولو تخریب موارد استدلالی پنجشنبه‌ها که پشت سر آن قرار دارد با استدلالی که چندان نمی‌توان آنرا محکم و مدلل نامید،‌ به جامعه و سیستم بروراکسی اداری ایران تحمیل کند!

روز شنبه با نگاه تجاری خاصی در این خصوص پررنگ شده است و گفته می‌شود عدم تعطیلی این روز می‌تواند تجار و بازرگانان را متضرر کند؛ اما این این افراد چند درصد جامعه را پوشش می‌دهند؟

تعطیلی شنبه به زعم برخی نظام اقتصادی کشور را با تجارت جهانی هماهنگ می‌کند و تجار هم با خیال راحت‌تر و زمان بیشتری می‌توانند به مراودات مالی خود بپردازند این درحالی است که مجموعه این موارد می‌تواند با یک طرحی که بخش‌های مرتبط اقتصادی را در بر می‌گیرد،‌ هماهنگی لازم برای مراودات بین‌المللی را ایجاد کند و چند سطح بانک‌ها، اتاق بازرگانی، ‌تجار و موارد اداری مربوطه می‌تواند این نقص را مرتفع کند. به نظر نمی‌توان به خاطر یک مشکل یا شکستگی مثلا در استخوان پا کل اعضای بدن را گچ گرفت!



بازهم پای اصلاح طلبان در میان است؟
 به نظر می رسد یک هاله تبلیغاتی خاصی نیز حول تعطیلی شنبه‌ها بوجود آمده که اینطور وانمود می‌کند که عدم تعطیلی این روز خسارت بار است اما اصرار بیشتر این ماجرا به معنای بررسی دقیق کارشناسی نیست. این درحالی است که مرکز پژوهش های مجلس بر بررسی بیشتر با توجه به المان های اجتماعی، اقتصادی و ... تاکید ورزیده است نه اینکه شنبه ها تعطیل اعلام شود.

به نظر می‌رسد یک جریان غرب گرا که رسانه‌های آن در این جهت فعال شده‌اند سعی دارند شنبه ها را نه به عنوان یک روزی که تعطیلی آن برای کشور منفعت دارد بلکه به عنوان یک روزی که در غرب تعطیل است و ما را شبیه غربی‌ها می‌کند،‌ تعطیل نمایند! از این روست که عدم تعطیلی این روز را با هشدارهای مختلف از جمله فرصت سوزی در حوزه تجاری قلمداد می‌کنند. شاید این موضوع منفعتی برای جریان غربگرا نداشته باشد اما همین که یک درجه کشور شبیه به مجامع غربی شود، برای آن‌ها مطلوب است.

برای پیشرفت باید قید فرهنگ ایرانی را زد؟
بااین حال به نظر می‌رسد نوع تصمیم گیری برای تعطیلی روزهایی که مد نظر قرار دارد باید با المان هایی مانند فرهنگی زیستی ایرانیان و همچنین موارد اقتصادی واقعی نه تبلیغاتی منطبق شود و مراقب موارد تخریبی با اهداف خاص بود.

 بعضا در برخی از تصمیم‌گیری‌ها اینگونه القا می‌شود موارد فرهنگی، سنت ها و مذهب ایرانیان در مقابل برخی مسائل مدرنیزاسیون و پیشرفت کشور قرار می گیرد و مانع آن می‌شود. در دوقطبی که درخصوص تعطیلی پنجشنبه‌ها یا شنبه‌ها ایجاد شده است،‌ به نظر می‌رسد بیش از اینکه حتی تعطیلی شنبه‌ها مورد توجه قرار گیرد تخریب همین موارد سنتی و مذهبی در دستور کار است که باید نسبت به آن هوشیار بود.

 بسیاری از کشورها مانند ژاپن که به توسعه نسبتا خوبی دست یافته‌اند عنصر فرهنگی درون خود را مورد توجه قرار داده و به جای از بین بردن و کتمان آن با تکیه بر فرهنگ خود در جهان حضور پیدا کرده‌اند اما برخی فکر می‌کنند برای کسب پیشرفت باید همه موارد خوب کشور خود را قربانی و همان رویه 100 سال گذشته «از نوک پا تا فرق سر غربی شدن»‌ را سرلوحه کار خود قرار دهند تا از جهت شبیه شدن به غربی‌ها مانند آن ها پیشرفت کنند.
https://jahannews.com/vdcef78vxjh8vzi.b9bj.html
jahannews.com/vdcef78vxjh8vzi.b9bj.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
تعطیلی شنبه برای یهودی هاست چرا باید یک کشور اسلامی شنبه تعطیل باشد؟
Iran, Islamic Republic of
چون تفکر یهودی بر اقتصاد و فضای مجازی حاکم شده ..... اصلاح طلبان
Iran, Islamic Republic of
واقعا براتون متاسفم که همه چیز را از دید منفی ایدیولوزی نگاه می کنید. با تعطیلی پنج شنبه کلا سه روز با اقتصاد دنیا درارتباطیم. هرچند اقتصاد ما کلا تعطیل است
Iran, Islamic Republic of
تو برو برای خودت و امثال خودت تأسف بخور که بواسطه شدت فقر فکری و فرهنگی اونقدر در برابر بیگانگان احساس حقارت و پوچی بهتون دست داده که کلا" نفس کشیدنتون را هم روی ساعت و دقیقه غرب وحشی تنظیم می کنید!!
Iran, Islamic Republic of
یعنی الان که مثلا در ژاپن شبه و در آمریکا روزه ژاپنی ها شب میرن سر کار تا با بازار جهانی یکسان باشن؟ این چه استدلال غلطیه؟ الان بالای 90 درصد مبادلات جهانی از طریق شبکه های اینترنت و گمرکات هر کشوره که تقریبا تمام دنیا گمرکشون تمام وقت کار میکنن و اصلا تعطیلی ندارن
Iran, Islamic Republic of
خوب اگه این استدلالتونه بهتره تقویممون هم میلادی بشه تا کاملا با مثلا دنیا هماهنگ بشیم برو دادا این حنا دیگه رنگی نداره
Iran, Islamic Republic of
نه شنبه نه یکشنبه فقط دوشنبه
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه خوبه چون نه به یهود و نه مسیحیت مربوط میشه وسط هفته هم هست قشنگه
Iran, Islamic Republic of
بعد بین دوشنبه و جمعه بین التعطیلین میشه کل هفته رو میریم شمال
Iran, Islamic Republic of
از جمعه تا دوشنبه و از دوشنبه تا جمعه همش بین التعطیلین میشه از این قشنگتر وجود نداره
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
اونوقت شمالي ها كجا برن ؟؟!!
Iran, Islamic Republic of
بیان تهران!!
Iran, Islamic Republic of
کلا تعطیل کنیم
همه کنار دریا
آب پرتقال بخوریم
سید حسین
Iran, Islamic Republic of
حاجی سر جدت
هر دلیلی میخوای بیار
فقط دینی نکن قضیه را
حتی مراجع و علما هم نظر شما رو ندارند
Iran, Islamic Republic of
همون تعطیلی پنج شنبه خوبه، ذائقه مردم رو غربی نکنید مردم به همین پنجشنبه و جمعه عادت کردند.
Iran, Islamic Republic of
همانطور که به این اقتصادمون عادت کرده ایم ؟!
خانم امانی
Iran, Islamic Republic of
شما چند تا کشور اسلامی سراغ دارید که پنج شنبه ها تعطیل هستند؟
بقیه دنیا هیچ کس مسلمان نیست؟ همه ذائقه غربی دارند به جز شما؟
Iran, Islamic Republic of
آخه چه ربطی به غربی شرقی داره؟
Iran, Islamic Republic of
پنج شنبه ها بهتره
United States
همان جمعه و سه شنبه تعطیل شود بهتر است...!!!
Canada
یعنی کلا فرهنگ ایرلنی یعنی تعطیلی پنجشنبه؟ چطوری نویسنده یه این نتیجه رسید؟
خب چهارشنبه سوری و سیزده به در فرهنگ ایرانی نیست؟ اونها را هم احیا کنید اگر به فکر فرهنگ ایرانی هستید
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه سوری و سیزده بدر حتما در فرهنگ اعراب و روسها و افریقایی ها و هندوها و جزایر امازون است که در فرهنگ ایرانیها نیست. حتما عید نوروز هم مال یهودیها و سرخپوستان امریکا و ساکنان جزایر کومور هست.
سند ۲۰۳۰
Iran, Islamic Republic of
طبق پروژه سند ۲۰۳۰ ، یکسان سازی تعطیلات یکی از اهداف هست و باید شنبه و یکشنبه در کشورها ، روز تعطيل باشند و کشف حجاب و برهنگی در کشور های اسلامی از جمله کشور ایران باید نهادینه و عادی شود.
Iran, Islamic Republic of
دقیقاً
Iran, Islamic Republic of
تعطیلی شنبه‌ها هیچ ضدیتی با فرهنگ ما نداره.
Iran, Islamic Republic of
اشتباه مثبت دادم
Iran, Islamic Republic of
همین الان هم پنجشنبه ها نیمه تعطیله و هرکس بخواد سفر بره مانعی نیست
تصور اینکه با تعطیلی شنبه میشه پنجشنبه رو به روز کاری کامل تبدیل کرد اشتباهه
تعداد تعطیلات رسمی فعلی، کافیه
رضا
Iran, Islamic Republic of
تو شهرستان ها تعطیل نیست ..
اگر دوست ندارن تعطیلات رو تعطیلات دو روزه تهران رو هم لغو کنن
حسن
Iran, Islamic Republic of
تعطیلی و کسالت زیاد به مملکت آسیب میرساند تنها یک روز جمعه باید تعطیل شود هر روز که تعطیل شود روز قبل و بعد آن هم مخصوصا در ادارات نیمه تعطیل میشه خسارات فرهنگی و اقتصادی زیادی دارد بودن کار هیچ کشوری آباد نمیشه
حسین
Iran, Islamic Republic of
سه روز در هفته هم تعطیل باشیم هیچ مشکلی پیش نمیاد برادر حسن
Iran, Islamic Republic of
تعطیلی هردو روز چون به حال این مردم و اقتصادش هیچ فرقی نمی کند
Iran, Islamic Republic of
بالاخره در دنیا شنبه و یکشنبه تعطیل است و در ایران پنج شنبه و جمعه این یعنی چهار روز قطع مراودات بین المللی در هفته پیشنهاد تعطیلی شنبه ها پیشنهاد خوبی است. پنج شنبه ها هم اگر یک ساعت زودتر تعطیل کنند فرصت زیارت قبور برای خیلی ها میسر می شود.
Iran, Islamic Republic of
امروزه از حالت دستی به سیستمی و نرم افزارها تبدیل شده است . کدام گمرک روز جمعه تعطیل است و یا کشتی پهلو نمی گیرد و منتظر می شود تا ساعت اداری شود . مگر تهران که 80 درصد اقتصاد در آن است تا حالا پنج شنبه تعطیل نبود که اشکالی ایجاد شد .
Iran, Islamic Republic of
کلا در مجموع چه شنبه چه پنچ شنبه ایران تعطیله
علی اصغر
Iran, Islamic Republic of
مهندس تا حالا واردات یا صادرات کرد ی که نظر می دی؟
تمام گمرکات ما پنج شنبه و جمعه تعطیل هستند و اگر بار شما به پنج شنبه برسه ترخیص نمی شه یا بارگیری نمی شه تا شنبه یعنی بار تلف می شه
Iran, Islamic Republic of
جناب مهندس وارد کننده چطور نمیدونی که مرزهای گمرکی همیشه شیفت کشیک در تعطیلات دارند و همیشه حتی در زمانهای تعطیلات رسمی باز هستند
بنده خدا
United States
بنده خدا خودت دیدی یا شنیدی؟ شاید عکس دیدی؟
کدوم کشیک؟ کدوم ترخیص روز تعطیل؟ چرا وقتی چیزی رو نمی دونید راجع بهش حرف می زنید؟
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
آرامستانها چي ؟؟
مثلا"‌ بهشت زهرا در تهران و يا بهشت سكينه در كرج
اوج كارشون پنجشنبه و جمعه هاست و حرم هاي امامزادگان تعطيلي ندارند چطور اونجاها را هم جمعه و شنبه تعطيل كنيم تا با دنيا هماهنگ بشيم ؟؟!!
Iran, Islamic Republic of
چند درصد گمرکات کار دارن که ۸۰ میلیون باید بسوزن
Iran, Islamic Republic of
احتمالا چند وقت دیگه هم می گویند ما چرا سه روز با دنیا ارتباط نداشته پاشیم پس شنبه و یک شنبه را تعطیل کنیم . این دقیقا اجرای گام به گام 2030 توسط اصلاح طلبان است .
Iran, Islamic Republic of
کشتین شماها ما رو با این سند 2030 ول کنین بابا
علی
Iran, Islamic Republic of
شما چند تا کشور اسلامی سراغ دارید که پنج شنبه ها تعطیل هستند؟
بقیه دنیا هیچ کس مسلمان نیست؟
الان دوبی شنبه یکشنبه تعطیله یعنی 2030 اصلاح طلبان رو اجرا کرده؟
Iran, Islamic Republic of
شما چند کشور اسلامی سراغ داری که با یهودیها در تعطیلی شنبه ها هماهنگند؟؟!!
علی اصغر
Iran, Islamic Republic of
همه کشورهای عربی و مسلمان یا جمعه شنبه تعطیل هستند مثل عربستان یا شنبه یکشنبه مثل دوبی
Iran, Islamic Republic of
اولا دبی شهره نه کشور
ثانیا کی گفته دبی شهر اسلامیه؟
علی اصغر
Iran, Islamic Republic of
نگفتی
کدوم کشور اسلامی پنج شنبه جمعه تعطیله
Iran, Islamic Republic of
چند درصد مردم در کار مستقیم مراودات اقتصادی با دنیای خارج می باشند. آنهایی که در کار واردات و صادرات می باشند جمعه و شنبه و یک شنبه نمی شناسند . اینها تفکر غرب گرایی است که به اسم اقتصاد به خورد مردم می دهند .
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
آقاجان مگر كل واردكنندگان و صادر كنندگان كه با دنيا ارتباط دارند چند درصد جمعيت كشورند ؟؟
اينها شنبه ها را تعطيل كنند و چند شعبه بانك هم كه ذيربط هستند هم همينطور به بقيه مردم چكار داريد ؟؟!!
Iran, Islamic Republic of
جمع و تفریق رو هم بلد نیستی و داری نظر کارشناسی میدی. خودتم فهمیدی چطوری جمع زدی که 4 روز شد؟
در ۷ روز هفته کاملا با بازار جهانی در ارتباط هستیم
Iran, Islamic Republic of
تعطیلی شنبه به بهانه قطع مراودات در روز پنجشنبه و جمعه با بازار جهانی کاملا بی مورد است ، رور پنجشنبه طلا و دلار قیمت جدید ارائه میشه و جمعه هم دسترسی به قیمت های جدید در بازار جهانی برقراره ، روز شنبه هم در داخل برای طلا و دلار نرخ جدید وجود داره و برای یکشنبه هم بازار طلا و دلار بازه . در واقع کشور ما در ۷ روز هفته به قیمت های جهانی دسترسی داره و اصلا ارتباطش با بازار جهانی در طول هفته قطع نیست.
علی اصغر
Iran, Islamic Republic of
تو کلا تا حالا با بازار جهانی چه ارتباطی داشتی ؟ تا حالا وارادات یا صادرات داشتی بخوری به پنج شنبه ببینی چه بلایی سر بارت می آد؟
Iran, Islamic Republic of
الان تو تمام مشکلت اینه که چرا پنجشبه جنست مونده پشت گمرک؟ حالا اگر شنبه تعطیل بشه و پنجشنبه جنست بیاد که تا بازم مشکلت حل نمیشه و باید تا یکشنبه صبر کنی داداش؟ بهونه خوبی برای توجیه تعطیلی شنبه از این بهتر پیدا نکردی؟
Iran, Islamic Republic of
گندتون بزنه با افکار بسته و پوچتون با این تحلیل
Iran, Islamic Republic of
چرا فکر میکنید هر چی اونها میگن درسته ؟
Iran, Islamic Republic of
بساز اصلاح طلبسات یه عده نادون مذهبی هم دنبال میکنن
یه پله دیگه غربی بشیم

به دانشگاه و اموزش و پروش و ... چه ربطی داره؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
خب باهوشا اگه شنبه تعطیل بشه
یکشنبه هم که اونا تعطین
جمعه هم که ما
پنجشنبه ها که تو ایران نیمه تعطیل هست...
یعنی هفته ای 4 روز از دست رفته
Iran, Islamic Republic of
کاملا به این طرح مشکوک باشید
هیچ ربطی به فرهنگ ما نداره
همون دست فرمونه که میگفتن باید غربی شد
پس فردا میگن ساعت کارم عوض کنید
Iran, Islamic Republic of
اقای باهوش شما کلا در همین شک و تردید باقی بمان
Iran, Islamic Republic of
دم جهان نیوز گرم که با شجاعت اصل مطلب رو گفت
ماجرا سیاسیه خیل هم واضحه در پوشش اقتصادی
۷ روز هفته بازار جهانی باز است
Iran, Islamic Republic of
کسانی که فکر می‌کنند، کشور ما در روزهای پنجشنبه و جمعه با بازار جهانی در ارتباط نیست ، روزهای پنجشنبه و جمعه به بازار جهانی فارکس و کریپتو در تری دینگ ویو سری بزنند و بفهمند که امروزه در بازار جهانی تعطیلی دیگه معنایی نداره و در کشور عزیزمان روزهای پنجشنبه و جمعه داره مبادلات ارزی با بازارهای جهانی انجام میشه. تعطیلی شنبه هم بخشی از پروژه ۲۰۳۰ است.
Iran, Islamic Republic of
مراجع چرا ساکت بودن تا الان؟

کار جریان استحاله قدم قدمه

بعد یه مدت میکن چرا جمعه تعطیله
برا اینکه ضرر نکنیم تعطیلات ما بشه شنبه یکشنبه
Iran, Islamic Republic of
سلام. اول بفرمایید دلیل اسرار بر دو روز تعطیلی چیست؟ کی گفته باید دو روز تعطیل باشه؟
Iran, Islamic Republic of
احسنت
سوال مهم تر اینه
Iran, Islamic Republic of
مجید چون"اسرار" درست نیست"اصرار" درسته خخخخ
Iran, Islamic Republic of
اسرار" یعنی: راز ها،سرو سر، اصرار ، درسته
Iran, Islamic Republic of
اسرار، نه، اصرار، درسته مجید
Iran, Islamic Republic of
الان مگه شهادت امام صادق(ع) شنبه بود وتعطیل،چه هجمه ای به ارزش های ما واردشد؟خیلی از تعطیلات مناسبت های دیگه هم مقارن میشن باروز شنبه، پس باید تعطیل نباشن دیگه با این حساب.
Iran, Islamic Republic of
تعطیل پنج شنبه یا شنبه دردی از مشکلات معیشتی مردم را دعوا نخواهد کرد
Iran, Islamic Republic of
اینها همش بهانه است برای نزدیکی هرچه بیشتر با غرب.
Iran, Islamic Republic of
واقعا برای اینچنین مسئله ی جزیی اینقدر وقت وزمان مجلس را درگیر نمودن جای تاسف داره
سند صهیونیستی ۲۰۳۰
Iran, Islamic Republic of
پروژه تعطیل شدن شنبه در کلیه کشورها ، پیشنهاد صهیونیستهای جنایتکار برای تحقق پروژه ۲۰۳۰ است.
United States
هر روز کار باشه و شیفتی....اصلا تعطیلی بی تعطیلی...یک روز در میان شیفت عوض کنند...
غلامرضا
Iran, Islamic Republic of
بدانند دنیا آنگونه که آنها و غربی‌ها می‌خواهند پیش نمی‌رود! رضاخان و پسرش خیلی از این زورها زدند.
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
سیستم بروراکسی !!!!؟؟؟
يا
بروكراسي ؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
لطفا تعطیلی پنجشنبه را هم حذف کنید و جمعه ها هم تا ساعت ۱۰ونیم اداره ها و بانک ها و مدارس نیز باز باشند.
محمد
Iran, Islamic Republic of
مگر چند درصد مردم در شهرها و روستاها در تجارت خارجی هستندو یا اینکه چند درصد ادارات با خارج از کشور تعامل دارند؟
ناصر
Iran, Islamic Republic of
با تعطیلی پنجشنبه که مشگل حل نمی‌شود. هدف ارتباط بیشتر با مرکز اقتصادی کشورهای جهان است. شنبه ها که آنها تعطیل هستند. ما روز تعطیل رسمی ما جمعه است که مناسک خاص آن روز را هم انجام می‌دهیم. غرض از تعطیلی روز شنبه رونق بیشتر اقتصادی به منظور ارتباط با جهان است و ربطی به تعطیلی این روز در مراکز یهودی ندارد. باید بدانیم که هر اقدامی که به نفع اقتصاد ما باشد. دشمنان ما را خشمگین می‌سازد
Iran, Islamic Republic of
این همه تعطیلات؟!!!
تعطیلی شنبه ها توسط غرب گراها مطر ح شده است
Iran, Islamic Republic of
تعطیلی شنبه جالب نیست
صادق
Iran, Islamic Republic of
تو وضعیتی که نیاز به فعالیت بیشتر برای بهبود وضع کشور هست آقایون دنبال تعطیلی هستن عجیبه!
Iran, Islamic Republic of
راه حل رشد معیشت ما اقتصاد مقاومتی ،گسترش فر هنگ کار،وتعاون است بقیه مسائل حاشیه سازی اژت
United Arab Emirates
خب چرا دو روز تعطیل باشه؟! فقط جمعه‌ها تعطیل باشه مگه چه مشکلی پیش میاد؟!!!
Iran, Islamic Republic of
در هفته جمعه یک روز تعطیلی کافی بود
پنجشنبه را هم سازمان‌ها و وزارتخانه ها با توجه به نوع فعالیت خود برنامه ریزی کنند
نیازی به تعطیلی شنبه نبود که اینهمه حواشی هم ایجاد کند
ناصری
Iran, Islamic Republic of
هم شنبه هم پنجشنبه نباید تعطیل باشد مثل سابق فقط جمعه باید تعطیل باشد