يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - 2 Jun 2024
 
۰

زهرا زبرجد پاسخ می‌دهد؛ شکایت به دیوان عدالت اداری چگونه است؟

شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۹
کد مطلب: 880902
زهرا زبرجد پاسخ می‌دهد؛ شکایت به دیوان عدالت اداری چگونه است؟
تعاملات بین شهروندان و دولت روزبه‌روز در حال افزایش است. این امر، به طور طبیعی، زمینه را برای بروز اختلافات و دعاوی بین این دو طرف فراهم می‌کند. در چنین مواردی، وجود مرجعی صالح و بی‌طرف برای رسیدگی به این دعاوی از اهمیت بالایی برخوردار است.
در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران، دیوان عدالت اداری به‌عنوان مرجعی تخصصی برای رسیدگی به شکایات و تظلمات مردم از اقدامات، تصمیمات، آرا، مقررات و بخشنامه‌های خلاف قانون یا خارج از حدود صلاحیت مراجع دولتی و عمومی تأسیس شده است. در این مقاله، با همراهی خانم زهرا زبرجد، وکیل پایه یک دادگستری و متخصص در امور دیوان عدالت اداری، به بررسی مراحل و نکات مهم شکایت به دیوان عدالت اداری می‌پردازیم.

مراحل شکایت به دیوان عدالت اداری

  1. تنظیم دادخواست: اولین قدم برای شکایت به دیوان عدالت اداری، تنظیم دادخواست است که باید به زبان فارسی و در فرم‌های مخصوص دیوان عدالت اداری تنظیم شود. در درخواست می‌بایست مشخصات شاکی و متشاکی، موضوع شکایت، دلایل، مستندات و خواسته شاکی به طور دقیق قید شود.

    ثبت دادخواست: دادخواست باید به یکی از دو شیوه حضوری یا الکترونیکی در یکی از شعب دیوان عدالت اداری ثبت شود. برای این کار به‌صورت حضوری، به دفاتر خدمات قضایی یا یکی از شعب دیوان عدالت اداری مراجعه کنید؛ اما در حالت الکترونیکی، می‌بایست در سامانه الکترونیکی قضایی ثبت‌نام نموده و سپس با ورود به این سامانه، نسبت به ثبت دادخواست اقدام نمایید.

    پرداخت هزینه دادرسی: پس از ثبت دادخواست، باید هزینه دادرسی را به‌حساب مربوطه واریز و فیش آن را به پرونده الصاق کرد.

    ارسال دادخواست به مشتکی‌عنه: بعد از انجام دو مرحله قبلی، اکنون دادخواست به مشتکی‌عنه ابلاغ می‌شود. متشاکی موظف است ظرف مهلت قانونی نسبت به لایحه دفاعیه خود اقدام کند.

    رسیدگی در شعبه: پس از دریافت لایحه دفاعیه مشتکی‌عنه، پرونده به شعبه مربوطه ارجاع می‌شود. شعبه، رسیدگی به پرونده را به‌صورت حضوری یا غیرحضوری انجام می‌دهد و در نهایت رأی خود را صادر اعلام خواهد کرد.

    اعتراض به رأی: در صورت نارضایتی از رأی صادره، می‌توان ظرف مهلت قانونی به آن اعتراض کرد. اعتراض به رأی در شعبه تجدیدنظر دیوان عدالت اداری رسیدگی می‌شود.

چه کسانی می‌توانند به دیوان عدالت اداری شکایت کنند؟

  • افراد حقیقی که از اقدامات یا تصمیمات مراجع دولتی و عمومی متضرر شده‌اند.

    اشخاص حقوقی از جمله شرکت‌ها، مؤسسات و تعاونی‌ها که از اقدامات یا تصمیمات مراجع دولتی و عمومی زیان دیده باشند.

    کارکنان دولت که ارتباط با حقوق استخدامی خود با مشکل مواجه شده‌اند.

    بازنشستگان کشوری در صورت داشتن شکایت نسبت به حقوق بازنشستگی‌شان می‌توانند آن را در این مرجع قضایی ثبت نمایند.

    افرادی که دارنده پروانه‌ کسب‌وکار هستند می‌توانند درباره فعالیت‌های مربوط به پروانه خود به دیوان عدالت اداری مراجعه کنند.

چه مواردی در صلاحیت دیوان عدالت اداری است؟


مطابق با قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، مصوب سال 1385، موارد زیر در صلاحیت این مرجع قضایی قرار دارد:
  1. ابطال تصمیمات، آرا، مقررات و بخشنامه‌های خلاف قانون یا خارج از حدود صلاحیت مراجع اداری و دولتی
این بخش، هسته اصلی صلاحیت دیوان عدالت اداری را تشکیل می‌دهد و به‌موجب آن، دیوان می‌تواند هرگونه تصمیم، رأی، مقررات و بخشنامه‌ای را که توسط مراجع دولتی و عمومی صادر شده و مغایر با قانون یا خارج از حدود صلاحیت آن‌ها باشد، ابطال کند.
  1. جبران خسارات وارده به اشخاص حقیقی یا حقوقی در اثر اقدامات یا تصمیمات مراجع اداری و دولتی
در مواردی که اقدام یا تصمیم خلاف قانون مراجع دولتی و عمومی به اشخاص حقیقی یا حقوقی ضرر و زیان وارد کرده باشد، دیوان قادر است علاوه بر ابطال آن اقدام یا تصمیم، متخلف را به جبران خسارات وارده محکوم نماید.
  1. حل‌وفصل اختلافات و دعاوی بین اشخاص حقیقی و حقوقی ناشی از قراردادهای اداری
قراردادهای اداری، قراردادهایی هستند که بین اشخاص حقیقی یا حقوقی با یک مرجع دولتی یا عمومی منعقد می‌شوند. دیوان عدالت اداری صلاحیت دارد به اختلافات و دعاوی ناشی از این قراردادها رسیدگی و در خصوص آنها حکم صادر کند.

مهلت شکایت در دیوان عدالت اداری

مهلت ثبت شکایت در دیوان عدالت اداری، به‌طورکلی سه ماه از تاریخ ابلاغ تصمیم یا اقدام مورد شکایت، می‌باشد.
موارد استثنا
  • در برخی موارد، قانون‌گذار مهلت‌های دیگری را برای طرح شکایت در دیوان عدالت اداری تعیین کرده است. به‌عنوان‌مثال، در ماده 16 قانون تاسیس دیوان عدالت اداری، مهلت شکایت از احکام قطعی مراجع اختصاصی اداری، سه ماه از تاریخ ابلاغ رای یا تصمیم قطعی مرجع مربوطه در امور مدنی و دو ماه در امور کیفری، و در مورد آرا و تصمیمات مراجع شبه قضایی، سه ماه از تاریخ ابلاغ رای یا تصمیم مربوطه اعلام شده است.

    همچنین، در برخی موارد، این مرجع قضایی می‌تواند به دلایل موجه، مهلت طرح شکایت را به درخواست شاکی و با رعایت تشریفات قانونی، حداکثر تا دو ماه دیگر تمدید کند.

موارد خارج از صلاحیت دیوان عدالت اداری

در کنار صلاحیت‌هایی که دیوان عدالت اداری دارد، مواردی نیز هستند که در حوزه اختیارات این مرجع قضایی نمی‌باشد که به چند نمونه آن در ادامه اشاره شده است:
  • مطالبات اشخاص حقیقی یا حقوقی از اشخاص حقیقی دیگر
    دعاوی مربوط به اموال غیرمنقول واقع در خارج از قلمرو جمهوری اسلامی ایران
    دعاوی مربوط به اصل قانون اساسی
    دعاوی مربوط به صلاحیت یا حدود اختیارات قوای مجریه و مقننه
    قراردادهای خصوصی
توجه داشته باشید در صورتی که در مورد صلاحیت دیوان عدالت اداری برای رسیدگی به موضوعی تردید وجود داشته باشد، شعبه دیوان به این موضوع رسیدگی خواهد کرد.

توصیه‌های خانم زبرجد، به‌عنوان یک وکیل متخصص در امور دیوان عدالت اداری


خانم زبرجد در مورد می‌گوید: "اولین توصیه من به کسانی که قصد شکایت به دیوان عدالت اداری را دارند، این است که قبل از هر اقدامی با یک وکیل متخصص در این امور مشورت کنند. وکیل متخصص می‌تواند با بررسی دقیق پرونده، به شما در خصوص قابل‌طرح بودن شکایت در دیوان، تنظیم صحیح دادخواست، جمع‌آوری مدارک و مستندات لازم و پیگیری پرونده در مراحل مختلف یاری برساند. همچنین، توصیه می‌کنم که حتماً از مهلت‌های قانونی برای طرح شکایت و پیگیری پرونده آگاه باشید و دراسرع‌وقت نسبت به اقدامات لازم اقدام نمایید. ضمناً، در هنگام طرح شکایت و پیگیری پرونده، صبور و پیگیر بوده و از ارائه هرگونه اطلاعات خلاف واقع یا گمراه‌کننده خودداری کنید."
https://jahannews.com/vdce778vwjh8voi.b9bj.html
jahannews.com/vdce778vwjh8voi.b9bj.html
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *